18 klavecimbels voor Festival Oude Muziek

Nog een maand om alles te regelen, dan begint het Festival Oude Muziek in Utrecht, op 24 augustus. Thema dit jaar: Sweelinck.

Vijf weken voor aanvang van het Festival Oude Muziek 2012 barst het kantoor op de Utrechtse Mariaplaats al bijna uit zijn voegen. In de ruimte voor tien medewerkers werken nu veertien. De hal staat vol dozen met partituren en programma’s.

Tamar Brüggemann en Cato Ootes zijn hoofdverantwoordelijk voor de organisatie van het grootste festival voor oude muziek ter wereld, dat van 24 augustus tot 2 september in Utrecht gehouden wordt. Samen doen ze de productie van 190 concerten op 53 locaties. Voor bijna 1.000 musici regelen ze vervoer, repetities, instrumenten, stemmers en hotels.

Uniek aan het Festival Oude Muziek is dat de muzikanten vaak op (kopieën van) instrumenten uit de tijd van de componisten spelen. Naar die instrumenten legt het productieteam vaak lange zoektochten af.

Voor komend festival moeten ze achttien klavecimbels, tien orgels en zes fortepiano’s regelen. De verzoeken van de muzikanten zijn vaak specifiek. „Je denkt misschien een lessenaar is een lessenaar”, lacht Brüggemann. „Maar sommige musici willen een vouwlessenaar, andere een dichte, een extra hoge of pneumatische.” Tot een minuut voor aanvang van een concert proberen ze zoveel mogelijk voor de musici te regelen. „Je kunt een wielrenner ook niet met een omafiets de weg opsturen”, zegt Brüggemann.

De grootste uitdaging van deze festivaleditie is de openingsavond. Op 24 augustus zijn er naast de openingsborrel ook een groot concert in de Domkerk en 30 parallelle huiskamerconcerten. Ootes: „We inventariseren nu bij alle huiskamers wat er nodig is. En op de dag zelf zullen onze ‘runners’ ontbrekende stoelen, kapstokken en wijnglazen aanslepen. Op de instrumentenlijst voor deze concerten staan twaalf klavecimbels, een fortepiano en een virginaal.”

Bas-bariton Harry van der Kamp is samen met Masaaki Suzuki ‘artist in residence’ op het festival. Met zijn Gesualdo Consort Amsterdam zal Van der Kamp drie concerten op het festival zingen. Ook hij is begonnen met voorbereiden. Zijn ensemble gaat voor het eerst een zeventiende-eeuwse psalm van Didier Poncet zingen. „Omdat het stuk naar mijn weten nog niet eerder in Nederland opgevoerd is, ben ik naar Brussel gegaan voor de partituren. Eén stem moet nog uit een bibliotheek in Parijs komen.” De groep vocalisten, net terug uit Duitsland, staat dit weekend op het Haarlems Orgelfestival.

Omdat het festival dit jaar componist Jan Pieterszoon Sweelinck centraal stelt, is er ook een bijzonder muziekinstrument ‘in residence’. „We halen dit jaar een origineel virginaal uit 1604 naar het festival”, zegt producent Ootes. „Sweelinck zou er nog op gespeeld kunnen hebben.”

Inl: www.oudemuziek.nl