Stem als een synthesizer

Janice Whaley: Patchwork Life

pop ****

In 2011 voltooide de Amerikaanse zangeres Janice Whaley haar ambitieuze project om alle 71 songs van The Smiths te coveren, met haar stem als enige instrument. Zelfs drum- en synthesizergeluiden ‘maakt’ ze met haar stem, slim gestapeld met het computerprogramma ProTools. Haar verbluffende versies van songs als Panic en How soon is now lieten de vraag rijzen wat er zou gebeuren als Whaley haar eigen liedjes ging schrijven. Patchwork Life is haar debuut met zelfbedacht materiaal. Ook zonder The Smiths is ze stevig beïnvloed door indiepop uit de jaren tachtig, etherisch als de Cocteau Twins en met Björk en Kate Bush als vocale referenties. Hier en daar wijkt ze met piano- en bassamples af van de regel dat ze alleen haar stem mag gebruiken. Het blijft wonderlijk hoe ze de pulserende synthesizers uit Tunnel vision met haar stem heeft kunnen nabootsen. Haar muziek krijgt meer ruimte om te ontsnappen aan de zweverige sfeer van het Smithsproject. Songs als Build my world en Haunt me hebben behalve betoverende vocalen nu ook boeiende ritmes. Whaley’s werkwijze blijft ongeëvenaard; het lijkt alsof er veel meer muzikanten bij betrokken zijn.