Rechter dwingt Apple te ‘adverteren’ voor Samsung

Samsung Galaxy Tab 2

De langdurige juridische strijd tussen Apple en Samsung krijgt nog meer trekjes van een pr-offensief via peperdure advocaten. Een Britse rechter dwingt de Amerikaanse techgigant mededelingen te plaatsen waarin staat dat Samsung de iPad niet kopieerde, zoals Apple beweerde in verschillende eerdere rechtszaken. Een Apple-advertentie met die strekking moet verschijnen in Britse kranten. Dezelfde mededeling moet een half jaar op de website van Apple te lezen zijn, meldt persbureau Bloomberg. Rechter Colin Birss beargumenteerde de uitspraak met de mededeling dat de Samsung-apparaten “niet zo cool” zouden zijn als een iPad.

Imagoschade en omzetderving 

Samsung is de grootste concurrent van Apple, zowel als het gaat om smartphones als om tablet pc’s. Apple probeert via een reeks rechtszaken de verkoop van de Galaxy Tab-apparaten te verbieden, en deed dat onder meer via rechtbanken in Nederland en Duitsland. De zaak in Nederland eindigde in het voordeel van Samsung, in Duitsland omzeilde Samsung het verkoopverbod door snel een tablet te verzinnen met een ander randje om het aanraakscherm.

In de VS wist Apple laatst nog met succes de verkoop van de wat oudere Galaxy Tab 10.1 tegen te gaan. Dit raakt Samsung amper in de omzet, maar de bijkomende ophef is des te pijnlijker. Dat bij het publiek de perceptie kan ontstaan dat het apparaat ‘gestolen’ zou zijn van Apple is wel een bron van frustratie bij het Koreaanse bedrijf. Samsung klaagde Apple op zijn beurt aan wegens ongeoorloofd gebruik van 3G-patenten  in de iPhone. Die zaak diende in Den Haag.