Nagenieten van concert Paul Simon: alle recensies en Graceland-docu

Paul Simon met leden van Ladysmith Black Mambazo tijdens zijn optreden in de Ziggo Dome. Foto Olivier Middendorp

Paul Simon gaf gisteravond, op de 94e verjaardag van Nelson Mandela, in Amsterdam een concert ter gelegenheid van de 25ste verjaardag van zijn meesterwerk Graceland. Lees hier de recensies en bekijk de alom geprezen documentaire Under African Skies over de plaat.

Graceland was in 1986 omstreden omdat Simon de plaat deels opnam in Zuid-Afrika, met Zuid-Afrikaanse musici, terwijl er een culturele boycot gold tegen dat land met zijn apartheidspolitiek. Een jaar later won hij een Grammy voor het album dat meer dan 14 miljoen keer werd verkocht.

Tijdens het concert in Ziggo Dome speelde Paul Simon uiteraard veel werk van Graceland. Volgens Paul Steenhuis, chef van de kunstredactie van NRC, was het vooral ook een “nostalgiefeest”. Het optreden (bekijk hier de setlist) begon volgens hem niet al te sterk; na het tweede nummer “bleef het wat kabbelen”, schrijft hij vanmiddag in NRC Handelsblad.

De 70-jarige Simon was goed bij stem, had een stevige band achter zich en bewoog zich met zijn deuhoedje kwiek over het podium. Maar het was alsof hij het voorprogramma van zijn eigen show stond in te vullen. (…) Het was aardig, maar niet spetterend.

Pas na een uur kwam het optreden op stoom. Steenhuis, die het concert vier sterren geeft, schrijft:

De vonk tijdens het concert sloeg pas over toen, na een uur, het gedeelte begon waarin de Zuid-Afrikaanse muzikanten op het toneel kwamen die aan het album Graceland uit 1986 hadden meegewerkt. De zangers van de Zoeloe-koorgroep Ladysmith Black Mambazo brachten met hun zang en danspassen vuur in het concert. (…) Het hoogtepunt van het concert was de lange stuwende, swingende en tegelijk dreigende uitvoering van The Boy In The Bubble, het lied over een aanslag met een bom in een kinderwagen. (…) Dit concert was toch vooral ook een nostalgiefeest, met een begindeel en slotdeel vol oude Simonhits, zoals Still Crazy After All These Years, The Boxer en het solo gebrachte The Sound of Silence.

Lees vanmiddag in NRC Handelsblad de volledige recensie over het concert van Paul Simon in Ziggo Dome. Abonnees kunnen het artikel vanaf 15.00 uur ook hier lezen.

Andere recensies van concert Paul Simon

NU.nl spreekt van een briljante show, maar noemt het “rommelige geluid” in het eerste uur een “enorme domper”. Volgens De Telegraaf was het een en ontspannen, soms uitgelaten Afrikaans feestje, maar “had het concert nooit de grootsheid, het verrassende, laat staan de importantie van dat meesterwerk”.

De recensie van popjournalist Gijsbert Kamer verschijnt pas morgen in de Volkskrant, maar op Twitter liet hij al weten niet al te enthousiast te zijn:

Twitter avatar gijsbertkamer Gijsbert Kamer Dat was het helaas niet helemaal, Paul Simon @Ziggodome.
Twitter avatar gijsbertkamer Gijsbert Kamer Wat er mis was leest u wel in de courant van vrijdag. #Graceland #ziggodome

Update 20 juli, 9.40 uur: Gijsbert Kamer schrijft vandaag in de Volkskrant het volgende over het concert van Paul Simon:

Wat Simon met zijn twee dozijn muzikanten, zangers en zangeressen in de voorafgaande twee uur niet lukte, bereikt hij nu in zijn uppie met het klassieke The Sounds Of Silence: een moment van betovering en extase. Niet dat het daarvoor niet goed of opwindend was, de show kende wel degelijk een paar euforische momenten, maar het duurde lang voordat het op gang kwam.

Lees hier de recensie van muziekblad OOR.

Terugkijken: documentaire Under African Skies

Afgelopen woensdag zond Het Uur van de Wolf de veelgeprezen documentaire Under African Skies uit over 25 jaar Graceland. De documentaire zit ook als extraatje bij de jubileum-cd en wordt vanavond in Tuschinski vertoond in aanwezigheid van Paul Simon.

De film valt ook hieronder tot en met 27 juli terug te kijken:

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.

Peter Vermaas, onze correspondent in Zuid-Afrika, schreef dinsdag in NRC Handelsblad over deze documentaire:

Een van de Zuid-Afrikaanse muzikanten die Paul Simon in de jaren tachtig bijstond op zijn album Graceland, wilde Central Park wel eens zien. Hij vroeg het management van Simon waar hij een vergunning kon krijgen om het park te bezoeken en was stomverbaasd dat in New York iedereen, zelfs een zwarte Afrikaan, vrij kon gaan en staan waar hij wilde.

De anekdote uit Under African Skies, over de totstandkoming van Graceland, vertelt de essentie van de controverse rond het album: de zwarte muzikanten met wie Paul Simon samenwerkte, zaten vast in de apartheidsmangel en grepen zijn uitnodiging aan om aan het onderdrukkende regime te ontsnappen en hun muziek een wereldpodium te gunnen. Dat de anti-apartheidsbeweging ze deze keuze voor vrijheid niet in dank afnam – Simon schond met zijn album de VN-boycot van het land – namen ze op de koop toe. Na een eerste bewogen bezoek van Simon aan Johannesburg, reisden ze met hem de wereld rond.

Het pleit voor Simon dat hij 25 jaar na dato een documentairemaker nog één keer laat terugkomen op de rel van destijds. Maar hij heeft er, met zijn broer als een van de producenten, voor gezorgd dat het oordeel niet de verkeerde kant uitslaat. De documentaire van Joe Berlinger zit vol enthousiaste muzikanten en gepassioneerde getuigenissen van Simon-adepten, slechts af en toe hinderlijk onderbroken door zure politici die hun gelijk willen halen.

Luister hieronder de jubileumeditie van Graceland via Spotify:

Nog meer weten over de documentaire over Graceland? Lees dan het uitgebreide achtergrondverhaal van Peter Vermaas over Under African Skies terug in de digitale editie (alleen voor abonnees van NRC Handelsblad)