Microsoft lijdt eerste kwartaalverlies ooit - ruim 400 miljoen euro

Microsoft logo op de International Consumer Electronics Show (CES) in januari 2010. Foto AFP / Robyn Beck

Microsoft heeft 492 miljoen dollar (ruim 400 miljoen euro) verloren in het kwartaal april-juni, dat blijkt na een aanpassing in de boekhouding. Het is het eerste verlies voor het softwarebedrijf in de 36 jaar dat het bestaat.

Dat meldt persbureau AP. Het verlies is te wijten aan de aankoop van de online advertentieservice aQuantive in 2007 ter waarde van 6,3 miljard dollar (5,13 miljard euro). De overname leverde niet de door het management beoogde advertentieinkomsten op. Ondanks de aankoop van aQuantive zag Microsoft de advertentieinkomsten van concurrent Google sterk groeien.

Het verlies van 492 miljoen dollar komt overeen met een verlies van 6 dollarcent per aandeel.

Eerder deze week opende de Europese Commissie een onderzoek naar Microsoft om te kijken of de softwaregigant zich houdt aan een vonnis uit 2009 waarin het wordt gedwongen om consumenten genoeg keus te bieden in de browsers die zij kunnen gebruiken. Microsoft bood hierop zijn excuses aan en verklaarde dat een “technisch probleem” gebruikers beperkte in hun keus in internetbrowsers en beloofde dat het stappen zou ondernemen om dit zo snel mogelijk op te lossen.