The Guardian lijdt fors verlies

De Britse kwaliteitskrant The Guardian moet minder ‘verplichte’ nieuwsberichten brengen die andere media ook al hebben. De krant moet zich in de toekomst toeleggen op eigen producties en nieuwsanalyses. Dat meldde hoofdredacteur Alan Rusbridger van The Guardian gisteren aan zijn redactie.

Rusbridger reageerde op de negatieve resultaten van het bedrijf Guardian News & Media, de uitgever van The Guardian en zondagkrant The Observer. De redactie van The Guardian moet 7 miljoen pond (9 miljoen euro) besparen en gaat daarom tussen de zeventig en honderd arbeidsplaatsen schrappen. De krant heeft een redactie van 650 mensen. Er komt een vrijwillige vertrekregeling.

Uitgever Guardian News & Media leed in het fiscale jaar tot 1 april een verlies van 44,2 miljoen pond. In het jaar daarvoor was het verlies nog 31,1 miljoen pond. De omzet daalde licht, van 198,2 naar 196,2 miljoen pond. Net als veel andere dagbladen heeft The Guardian last van een krimpende advertentiemarkt.

De uitgever zag zijn digitale inkomsten stijgen met 16,3 procent, maar die stijging en de verhoging van de losseverkoopprijs waren niet voldoende om de daling van de advertentie-inkomsten te compenseren.

In september van het vorig jaar opende The Guardian een nieuwssite die speciaal is gericht op Amerikaanse bezoekers. Die site doet het goed, aldus de uitgever. De Amerikaanse operatie past in een eerder aangekondigde wijziging van de strategie. The Guardian moet zich meer richten op digitale activiteiten en minder op papieren producten. Dat is ook de richting waarin bijvoorbeeld Nederlandse dagbladen van de Telegraaf Media Groep en Wegener willen gaan. Sneller nieuws op internet, smartphone en tabletcomputers; achtergronden en analyses op papier.

In juni, de laatste periode waarvan oplagecijfers bekend zijn, verkocht The Guardian ruim 211.000 exemplaren per dag. Dat is 10,7 procent minder dan in dezelfde periode in 2011. The Observer had in juni een betaalde oplage van bijna 244.000. Dat komt neer op een daling van 10 procent.

The Guardian Media Group, moederbedrijf van Guardian News & Media, is eigendom van een stichting. Deze Scott Trust, een organisatie zonder winstoogmerk, heeft als enige doel het voortbestaan van de kwaliteitsjournalistiek van The Guardian en The Observer te garanderen.