In Tate Moderns Tanks is kunst een ervaring

Tate Modern heeft twee oude olietanks ingericht als nieuwe expositieruimtes. De kunst die er wordt vertoond, zoals licht- en geluidskunst, doet een beroep op alle zintuigen.

Suzanne Lacy laat publiek luisteren naar herinneringen over ouder worden in The Tanks van Tate Modern. Foto AP

Rauw, ruw, louter beton. Zeven meter hoog, met een diameter van dertig meter, en dik genoeg om explosies te weerstaan. The Tanks, twee enorme oude olietanks onder de Tate Modern in Londen, zijn bijna zelf kunst. Vandaag worden ze geopend als nieuwe expositieruimte.

Het mooie is dat ze niet worden gebruikt als wéér een muur om een schilderij aan te hangen, of een ruimte voor beeldende kunst. Nee, in The Tanks wil de Tate Modern aandacht geven aan installatie- en performancekunst en multimediale kunst. Volgens het museum is het daarmee het eerste museum ter wereld dat deze vormen van kunst een permanente ruimte geeft.

Het gaat daarbij om ervaren, niet louter om zien. En de ondergrondse ruimten onder de voormalige elektriciteitscentrale zijn daar uitermate geschikt voor, blijkt uit de eerste tentoonstellingen.

Lis Rhodes’ Light Music (1975) prikkelt de zintuigen: twee diaprojectoren stralen zwart-witte, abstracte, flikkerende beelden op de muur onder een spoor van geluid, dat je van alle kanten tegemoetkomt. Suzanne Lacy’s The Crystal Quilt (1987) is rustiger: in een rood verlichte ijzeren ton haalt een vrouwenstem herinneringen op over ouder worden, terwijl buiten een video en een wandkleed haar verhaal ondersteunen.

In de oostelijke tank liet de Koreaanse videokunstenaar Sung Hwan Kim een tweede donkere kamer bouwen, die via een ingewikkelde spiegelconstructie met de eerste verbonden is. Hij speelt er met optische illusie, geluid, beeld op een manier die ieder oriënteringsvermogen doet vervagen, zodat je bijna op de tast naar de uitgang moet.

In de zuidelijke tank vinden de komende weken, in het kader van de Culturele Olympiade, live performances plaats.

De tanks zijn „geen aanhangsel”, zeggen de Zwitserse architecten Jacques Herzog en Pierre de Meuron, die ook verantwoordelijk waren voor de verbouwing van de elektriciteitscentrale tot de Tate Modern. „Ze zijn de wortels van iets wat gaat komen.” De Tate wordt vervolgens met 60 procent uitgebreid, een nieuw gebouw moet in 2017 klaar zijn.

Wegens die bouwwerkzaamheden sluiten The Tanks weer op 28 oktober.

The Tanks, Tate Modern, 18/7 t/m 28/10. Inl: www.tate.org.uk/visit/ tate-modern