Het is vooral bureauwerk, maar je kunt er pingpongen

Vroeger heette het nog gewoon een ‘werktekenaar’, nu is het ‘desktop publisher’. Modeketen Shoeby zoekt er één. Maar wat doet een DTP’er eigenlijk?

Bij binnenkomst in het marketingkantoor van modeketen Shoeby valt meteen de warme geel-oranje kleur op. Links hangt een rek met modetijdschriften. Op de deur een A4’tje met de tien geboden bij het voetbal kijken voor vrouwen. Overal afbeeldingen van vrouwen in de nieuwste mode. En een paar eilandjes met computers. Een van die computers is bedoeld voor de nieuwe DTP’er waar recruiter Svenja Roos nu naar op zoek is: de desktop publisher. „Of zoals we het vroeger noemden, de werktekenaar.”

Het idee is simpel, vertelt Linda de Graaff. Zij is hoofd van de marketingafdeling. „De art director is degene die de concepten bedenkt voor folders of postermateriaal voor in de winkel. De DTP’er werkt die vervolgens uit.”

Je kijkt dus of het lettertype er wel genoeg uitspringt en of de kleuren wel aanspreken. En je maakt alles op maat. Voor de folders, maar ook voor bijvoorbeeld de nieuwsbrieven, e-mails naar vaste klanten en advertenties.

Het is dus voornamelijk bureauwerk. „Maar er is wel veel contact met collega’s”, zegt De Graaff. Zo heb je contact met degene die het e-mailverkeer beheert, over wat er precies in die digitale nieuwsbrieven komt. De trafficer plant je projecten in. De art director geeft zijn ideeën aan je door, die jij vervolgens kunt uitwerken. „Maar je wordt ook zeker aangemoedigd je eigen ideeën erin verwerken, als het eindresultaat daar beter van wordt”, zegt Roos.

Daarnaast heb je contact met de drukkerij. „Eerst is er een proefrun”, zegt De Graaff. „De DTP’er controleert na die eerste proef of de kleuren wel zo zijn afgedrukt als gedacht, of alles wel klopt.” De Graaff zelf heeft als hoofd van de marketingafdeling ook nog inzage en inspraak in het eindproduct.

Het echte ontwerpwerk doe je als DTP’er in principe zelfstandig. „Maar de laatste tijd hebben we wel vaak een stagiaire die de DTP’er kan bijstaan”, zegt Roos. En je werkt gewoon binnen het team van twaalf andere collega’s op het marketingkantoor. Dat team bestaat vooral uit vrouwen. Er werken twee mannen op de afdeling. De Graaff: „Dat zijn, een beetje stereotype eigenlijk, onze marketinganalisten.”

Wat moet een DTP’er bij Shoeby precies kunnen? „Om te beginnen willen we graag iemand die affiniteit heeft met mode en bij voorkeur al eerder bij een retailbedrijf heeft gewerkt”, zegt Roos. „Want DTP’en bij een bedrijf als het onze is heel anders dan werken voor een reclamebureau.” Zo werk je bij een reclamebureau voor meerder opdrachtgevers, terwijl je hier volledig voor Shoeby aan de slag gaat. „Op die manier stralen de advertenties en folders ook echt het ‘Shoeby-gevoel’ uit”, zegt De Graaff. Dat is: jong, informeel en vrouwelijk.

En, in tegenstelling tot bij een reclamebureau, ben je als DTP’er bij het hele proces van de ontwikkeling van een advertentie betrokken. De Graaff: „Het enige wat je eigenlijk niet doet qua marketing is het maken van filmpjes. Dat besteden we uit.”

Ook heel belangrijk: je moet flexibel zijn. „Snel kunnen schakelen is belangrijk, want vaak veranderen ideeën voor advertenties van dag tot dag”, zegt De Graaff. „Dan blijkt bijvoorbeeld dat de verkeerde kleur jurk is besteld voor een fotoshoot, of dat het aantal pagina’s van de folder moet worden veranderd.” Dan moet je je werk dus wel kunnen aanpassen.

Enige kennis van fotoshop is handig, om bijvoorbeeld de kleur van foto’s bij te werken. En natuurlijk moet je ook creatief zijn, zegt Roos. „Maar dat spreekt voor zich.”

De Graaff voegt nog toe dat de DTP’er terechtkomt in een vrij jong team, in een informele werkomgeving. Dat blijkt ook wel als we het gebouw uitlopen: beneden in de hal zijn een paar werknemers, die even pauze houden, verwikkeld in een intens potje pingpong.

In deze rubriek kijkt nrc.next wat iemand met een ingewikkelde functienaam doet