H&M heeft geen last van economische crisis

Modeketen H&M meldt een omzetstijging van 13 procent in juni. Met dank aan de voorjaarscollectie, de stabiele katoenprijs én meer winkels.

Bikini’s voor een tientje, goedkope T-shirtjes en accessoires voor een habbekrats. Hennes & Mauritz, de Zweedse modeketen, staat bekend om haar modieuze maar betaalbare kleding. En die vindt gretig aftrek onder de consument, zo blijkt vandaag opnieuw.

In de maand juni heeft H&M een omzetstijging van 13 procent geboekt, een stijging van 5 procent in vergelijking met dezelfde maand een jaar geleden.

Eind vorige maand meldde H&M al dat de omzet in het tweede kwartaal van het boekjaar met 23 procent was gestegen. Dat kwam vooral door de succesvolle voorjaarscollectie, zei topman Karl-Johan Persson toen. En door de gestabiliseerde katoenprijs.

Eerder incasseerde de Zweedse keten forse winstdalingen, omdat zij de hogere grondstofkosten niet wilde doorberekenen aan de klanten. Neem het vierde kwartaal van het vorige boekjaar; toen zakte zowel de nettowinst (met 2,4 procent tot 5,4 miljard kroon, zo’n 600 miljoen euro) als de omzet (met 3 procent tot 31 miljard kroon).

Hoewel Persson toen nog de verwachting uitsprak dat 2012 een moeilijk jaar zou worden vanwege de aanhoudende economische omstandigheden, presenteert H&M intussen weer goede resultaten. Het eerste half jaar, dat liep van 1 december 2011 tot en met 31 mei 2012, boekte de modeketen een nettowinst van bijna 8 miljard Zweedse kroon (ruim 900 miljoen euro), tegenover 6,9 miljard kroon een jaar eerder. De omzet steeg van 52,1 miljard kroon (ruim 6 miljard euro) tot 59,5 miljard kroon (bijna 7 miljard euro).

De omzetsprongen zijn vooral te danken aan de vele nieuwe winkels die H&M opent. De totale omzet in juni steeg met 13 procent, maar als alleen wordt gekeken naar de online verkopen en de winkels die langer dan een jaar open zijn, is er sprake van een omzetstijging van 3 procent.

Wereldwijd telt Hennes & Mauritz meer dan 2.575 winkels en 94.000 werknemers in 44 landen. Tussen december en juni heeft de keten 119 nieuwe winkels geopend en zestien zaken gesloten. Hennes & Mauritz is veruit het grootste merk, maar de Zweedse keten bezit ook andere merken.

Zo zijn er 51 COS-filialen (een chiquere variant van H&M, die bijvoorbeeld vestigingen heeft in Den Haag, Amsterdam, Antwerpen en Brussel), 55 Monki-winkels (met name in Scandinavië, maar ook in Amsterdam, Utrecht en Rotterdam), 19 Weekday-filialen (Scandinavië en Duitsland) en webwinkel Cheap Monday, met vier fysieke winkels.

Aan het einde van het jaar moeten 275 nieuwe H&M-winkels zijn geopend, onder meer in nieuwe markten als Bulgarije, Mexico, Letland, Maleisië en Thailand. Bij de presentatie van de halfjaarcijfers zei topman Persson dat hij verwacht dat H&M die doelstelling gaat halen.

Verder liet hij weten hoge verwachtingen te hebben van de online verkopen in de Verenigde Staten; vanaf de herfst kan ook de Amerikaanse klant H&M-kleding via internet bestellen.

Na een dip in mei en juni vertoont de beurskoers van H&M sinds enkele weken een stijgende lijn. Rond het middaguur stond het aandeel op 28,40 euro. Dat is ruim 11 procent hoger dan een maand geleden en meer dan 20 procent hoger dan een jaar geleden.