Gemeenten sceptisch over snelheidsverhoging A2

Een geluidswand - waarin een autobedrijf is gevestigd - langs de A2 ter hoogte van Utrecht. Foto NRC / Leo van Velzen

De gemeenten tussen Amsterdam en Utrecht zien het niet gebeuren dat de snelheid op de verbrede A2 wordt verhoogd. Ook Milieudefensie voorziet veel hobbels en kuilen als het rijk deze weg in slaat. Als de plannen worden doorgezet, ligt een gang naar de rechter volgens de organisatie voor de hand, meldt persbureau Novum.

Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) zegt vandaag in De Telegraaf dat een volgend kabinet de snelheid moet verhogen. Campagneleider verkeer Ivo Stumpe van Milieudefensie:

“Het is nu nog een verkiezingsproefballonnetje, maar als er echt een voorstel komt kunnen de gemeenten zich beroepen op de afspraken die zijn gemaakt.”

De gemeenten De Ronde Venen en Stichtse Vecht wijzen erop dat de verbreding alleen mogelijk was op voorwaarde dat de snelheid zou worden verlaagd om de geluids- en milieuoverlast beperkt te houden. “Afspraak is afspraak”, zeggen woordvoerders van beide gemeenten.

Gemeenten: normen moeten worden gehandhaafd

CDA-Kamerlid Sander de Rouwe pleitte in de krant voor nieuw overleg met de gemeenten. Die zeggen daar pas voor open te staan als het rijk met maatregelen komt om de extra overlast in te dammen.

Het laatste dat De Ronde Venen hier officieel over heeft gehoord is een Kamerbrief van de minister uit februari. Daarin geeft Schultz aan dat de snelheid op het overgrote deel van het traject, tussen Vinkeveen en de Leidsche Rijntunnel, niet kan worden verhoogd omdat de normen voor de luchtkwaliteit dan worden overschreden.

Een onderzoek of de snelheid op de laatste tien kilometer tussen Vinkeveen en Amsterdam wel kan worden verhoogd loopt nog. De bal ligt volgens de woordvoerder van De Ronde Venen bij de minister als die de snelheidslimiet wil verhogen. Zij zou duidelijk moeten maken wat er gebeurt om de normen te handhaven. De gemeente kan dan oordelen of dat afdoende is.

Milieudefensie vreest ‘lappendeken’

Milieudefensie vreest eenzelfde ‘lappendeken’ van verschillende snelheidsbeperkingen zoals die nu op de A1 geldt. Stumpe:

“De minister lijkt bang voor een overschot aan schone lucht en zoekt overal op hoe snel daar kan worden gereden om nog net onder de Europese norm te blijven die voor 2015 is afgesproken. Dan mag je een paar kilometer 100 rijden, dan weer 120 en dan weer 130.”