‘Ongekende’ gouden prestaties van Nederland op Wiskunde Olympiade

Zijn Duitse en Italiaanse collega’s feliciteerden hem uitbundig. „Altijd eindigden we achter die twee landen, nu zijn we ze gepasseerd.” Teamleider Quintijn Puite is trots. Twee van zijn zes middelbare scholieren wonnen een gouden medaille bij de Internationale Wiskunde Olympiade, die gisteren in Argentinië werd afgesloten.

In het landenklassement eindigde Nederland op de 22ste plaats, zes plaatsen hoger dan vorig jaar toen Amsterdam gastheer was van de 52ste editie van het jaarlijkse evenement. „Een ongekende prestatie”, zegt Puite telefonisch vanuit Mar del Plata. Van de honderd deelnemende landen wist zijn ploeg alle andere West-Europese landen achter zich te laten. Zuid-Korea won het landenklassement, gevolgd door China en de Verenigde Staten.

De Wiskunde Olympiade is een internationale competitie voor havo- en vwo-scholieren met een voorliefde voor niet-alledaagse en pittige wiskundige problemen. Het Nederlandse team bestond uit zes scholieren die via voorronden en extra trainingen werden geselecteerd. Op elk van de twee wedstrijddagen kregen de leerlingen drie opgaven, waar ze 4,5 uur aan konden werken. Voor elke opgave waren maximaal zeven punten te verdienen.

Jeroen Huijben (16) uit Goirle en Jetze Zoethout (17) uit het Friese Goutum wisten beiden vier van de zes opgaven foutloos op te lossen, en behaalden daarmee allebei een gouden medaille. Brons was er voor Jeroen Winkel (15), Matthijs Lip (16) en Guus Berkelmans (18). Michelle Sweering (15) kreeg een eervolle vermelding. Nederland won pas twee keer eerder een gouden medaille: in 1983 en 1977.

Zijn de twee gouden medailles een graadmeter voor de toestand van het Nederlandse wiskundeonderwijs? Puite: „Nee, dit was een kwestie van goed voorbereiden, en opgaven die onze leerlingen wel lagen. Maar ik ben wel ongelooflijk trots op dit resultaat.”