In 1904 wierpen boze fans al met spijkers en glas

Mecaniciens helpen Cadel Evans aan een nieuw achterwiel. De Australiër was een van de velen met een lekke band als gevolg van spijkers op de weg. Foto AP

Het ‘spijkerincident’ in de Touretappe van gisteren was geen primeur. In 1904 zorgden spijkers op de weg bijna voor een vroegtijdig einde van de Tour. „Dit is de laatste keer dat deze ronde doorgaat”, brieste de Franse Touroprichter Henri Desgrange, toen de tweede editie van de ronde was uitgelopen op een groot fiasco.

De Tour van 1904 werd overschaduwd door schandalen. In de tweede etappe, op de Col de la République, reed de lokale favoriet Antoine Fauré vooruit, toen zijn supporters de achtervolgers belaagden.

Een dag later ging het helemaal mis. Het peloton trok die dag door Nîmes , de woonomgeving van Ferdinand Paya. Hij was een dag eerder uit de race was gehaald wegens hangen aan de auto. Toen de renners het centrum van Nîmes naderden, werden ze door een woedende horde opgewacht. „De Tour zal nooit door Nîmes gaan”, scandeerden ze in koor.

Al snel werden spijkers en glasscherven op de grond gegooid. Renners kregen een lekke band, maar het peloton reed door. Toen gooide iemand een steen en stortte de menigte zich op de renners. Wedstrijdleider Lefèvre loste met zijn startpistool een waarschuwingsschot om de menigte op afstand te houden.

Die chaotische Tour kreeg in november van dat jaar nog een staartje. Maar liefs 28 renners, onder wie de top vier van het eindklassement, werden uit de uitslag geschrapt. Behalve de frictie tussen supportersgroepen, zouden diverse renners de trein hebben gepakt of hebben meegereden met een auto.

Zo incidentrijk als in 1904 ging het er gisteren niet aan toe, maar weer werd een etappe ontsierd door een spijkerincident. Vlak voor de top van Mur de Péguère lagen zo veel kopspijkers op de weg, dat meer dan dertig renners lek reden en van wiel moesten wisselen.

Het grootste slachtoffer, de Kroaat Robert Kiserlovski van Astana, kon zijn fiets niet meer in bedwang houden en brak zijn sleutelbeen. De Australische klassementsrenner Cadel Evans van BMC kon op de top vroegtijdig afstappen, maar moest daarna nog tweemaal van de fiets.

Wedstrijdleider Jean-François Pecheux loofde na afloop geletruidrager Bradley Wiggins, die de koers stillegde en besloot op zijn concurrenten te wachten. Hierdoor liep uiteindelijk geen enkele klassementsrenner tijdverlies op. „Laat deze vandalen naar het voetbal gaan”, zei Wiggins na afloop. De Tourorganisatie heeft de Franse politie gevraagd het voorval te onderzoeken.