Speelse perschef met onstuitbare wielerpassie

Foto Heroes for Duchenne

Menig amateurwielrenner heeft zijn kuiten gebroken op de Passo di Stelvio, een van de zwaarste beklimmingen in de wielersport. Niet Maarten van Gijn. De woordvoerder van veilinghuis Christie’s in Amsterdam bedwong de Italiaanse bergpas (lengte 25,7 kilometer, gemiddeld stijgingspercentage 7,7 procent) in krap twee uur tijd. Slechts een kwartier minder snel dan olympisch schaatskampioen Bart Veldkamp, tekende hij daar graag bij aan.

„Maarten was competitief, hield van uitdagingen”, zegt Jop Ubbens, directeur bij Christie’s. Opiniesite Jaap.nl waarvoor Van Gijn deze zomer een column over de Tour de France schreef, introduceerde hem drie weken geleden als „het bewijs dat er in de kunstwereld heus wel echte mannen rondlopen”. Een aanprijzing die had kunnen komen van Van Gijn zelf, want als columnist schuwde hij komische overdrijvingen niet. De Tour vergeleek hij met Franse kaas (‘hij stinkt’) en fanatieke fietsliefhebbers met een ‘carbon-aluminium liefdesbaby in hun schuurtje’ noemde hij ‘cycloseksuelen’.

Zijn wielerpassie kostte Van Gijn vorige week woensdag het leven. Tijdens een mountainbiketocht door de Zwitserse Alpen negeerde de 37-jarige voorlichter waarschuwingsborden en besloot hij een smalle en bochtige passage langs een diep ravijn fietsend af te leggen. Hij verloor zijn evenwicht en maakte een dodelijke val. Een ‘miscalculatie’ zegt Michaël Schinkel, een van de vier fietsvrienden met wie Van Gijn op pad was. „Met een smile op zijn gezicht en stijf van de testosteron heeft Maarten een noodlottige taxatiefout gemaakt.”

Als woordvoerder van Christie’s berichtte historicus Van Gijn (zijn scriptie handelde over de Olympische Spelen van 1980 in Moskou) de laatste acht jaar gevat en ter zake kundig over veilingen. „Maarten had een groot taalgevoel”, prijst Ubbens zijn perschef. „Feilloos voelde hij aan waar media op zitten te wachten.” Bood het veilinghuis bij een sieradenveiling een paar designer-handboeien aan, dan verstuurde Van Gijn juist over die curiositeit een (veel geciteerd) persbericht: „Op zoek naar een speciaal cadeautje voor uw geliefde?”

Op een speelse manier iets teweeg brengen, dat was Van Gijn toevertrouwd. Met zijn fietsmaten organiseerde hij in september een sponsortocht voor Sam, een elfjarig ventje met de spierziekte Duchenne. Van Gijn schreef een website vol, organiseerde een benefietveiling en ging op Koninginnedag jus d’orange verkopen. Niet veel later had de FC Sam bijna 23.000 euro opgehaald.

Met rolstoelpatiënten van het revalidatiecentrum tegenover zijn huis ging hij in zijn vrije tijd soms uit rijden. „Maarten had een groot hart”, zegt vriend Michaël Schinkel. Dat beaamt Christie’s-directeur Ubbens. „We zullen Maarten niet alleen professioneel, maar ook als vriend zeer gaan missen.”

Van Gijn laat een vriendin achter en een dochter uit een eerdere relatie.