Retail: prijs voedsel wordt snel duurder

Het Centraal Bureau voor de Statistiek meldde deze week dat de Nederlandse detailhandel in mei 1,6 procent meer omzet behaalde dan dezelfde maand een jaar eerder. Prijzen stegen met 1,8 procent. De omzet bij supermarkten steeg met 2 procent. Dat is gunstig nieuws voor Albert Heijn van Ahold, maar bij Heineken of Unilever zullen ze er niet echt opgetogen van raken. De ontwikkelingen op de Braziliaanse, Nigeriaanse, Indonesische of Mexicaanse markt zijn, tezamen genomen, belangrijker. Het goede nieuws voor de Nederlandse voedingsmultinationals is dat deze landen stug doorgroeien. Het Britse weekblad the Economist schreef vorige maand dat Unilever verwikkeld was in een strijd om „het volgende miljard consumenten”. De slag om heerschappij in de voedingswereld wordt uitgevochten in de opkomende wereld en Unilever staat er zeer goed voor, luidde de conclusie van het blad.

Unilever zal bezorgd kijken naar India, waar de groei het afgelopen jaar is teruggevallen. Hindustan Unilever is een van de grotere beursgenoteerde bedrijven in India.

Voedingsbedrijven kijken niet alleen naar wat en hoeveel ze verkopen, maar ook naar de prijzen van grondstoffen (maïs, palmolie, soja, graan). Grondstofprijzen zijn de afgelopen weken sterk gestegen door de aanhoudende droogte in de VS. Analisten vergelijken het effect van de droogte in de VS met de mislukte graanoogst in Rusland in 2010. Toen explodeerden graanprijzen. Ook worden er vergelijkingen getrokken met 2008, toen de Wereldbank waarschuwde voor een wereldwijde voedselcrisis. Sterk stijgende voedselprijzen zorgen voor margedruk en stijgende prijzen bij bedrijven. Vooral in opkomende markten is het gevaar dat armere consumenten de producten niet meer kunnen betalen.