'Dit is goed voor de reiziger en NS'

Slechts twee nieuwe regionale spoorlijnen wilde minister Schultz aanbesteden. Maar een onafhankelijke commissie wil meer privatisering. Private vervoerders zijn blij. NS niet. „Wij blijven tegen concurrentie op het spoor.”

Een paar maanden geleden, tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer, zat Anne Hettinga zich nog ontzettend op te winden. Het plan van de private vervoerders was nauwelijks bekeken, foeterde de directeur van vervoersbedrijf Arriva. Nu wil de Hettinga vooral niet triomfantelijk overkomen. „We moeten samen naar de toekomst kijken.”

Volgens NS is privatisering slecht nieuws voor reizigers.

„Ons Nieuwe Spoorplan is anderhalf jaar lang bekritiseerd. Reizigers zouden vaker moeten overstappen. De reistijd zou langer worden. De ‘samenloop’ op het spoor zou voor problemen zorgen. Nu ligt er een rapport van een onafhankelijke commissie waaruit blijkt dat al die kritiek niet klopt”.

Volgens NS kost het te veel geld.

„Dat hoor ik meneer Roel Berghuis van de FNV ook zeggen. Maar die conclusie kun je niet trekken op grond van het rapport dat er nu ligt. En vergeet niet: er worden nu alleen die lijnen aanbesteed waarvan vast staat dat er een positieve business case is. De rest wordt nog onderzocht.

Waarom begint u over de FNV?

„Ik heb de NS-reactie niet gezien.”

Dan zal ik die even voorlezen.

„Dergelijke argumenten heb ik ook van de FNV gehoord. Ik neem die kritiek niet serieus. Wij hebben allang aangetoond dat wij van ‘onrendabele’ lijnen winstgevende lijnen kunnen maken.”

U wilt niet reageren op NS ?

„Eerlijk gezegd niet. De afgelopen jaren hebben we permanent met elkaar over straat gerold. Ik geef toe: daar hebben we zelf ook aan bijgedragen. Maar nu ligt er een duidelijke visie van de minister. We moeten samen een optimaal product leveren .”

De woede van NS is voorstelbaar. Het imperium brokkelt af.

„Het gaat over vier lijnen! Dat is peanuts voor NS. Als je álle lijnen die volgens de minister nog zouden kunnen worden geprivatiseerd bij elkaar neemt, dan praat je over een marktaandeel van vijf procent. Dat is geen bedreiging. NS zou juist blij moeten zijn. Ieder bedrijf heeft een concurrent nodig om zelf scherp te blijven. Dit is goed de reiziger én voor NS.”

U wilt de strijdbijl begraven.

„Weet u, er liggen nog een heleboel ingewikkelde dossiers in deze sector. De ov-chipkaart. De check-in van reizigers. We moeten voorkomen dat de reizigers een dubbel opstaptarief betalen. Als alle partijen zich achter dit besluit scharen, dan kunnen we deze dossiers samen oplossen.”