'Concurrentie is niet in het belang van de reizigers'

Slechts twee nieuwe regionale spoorlijnen wilde minister Schultz aanbesteden. Maar een onafhankelijke commissie wil meer privatisering. Private vervoerders zijn blij. NS niet. „Wij blijven tegen concurrentie op het spoor.”

Vier spoorlijnen wil minister Schultz (Infrastructuur, VVD) aanbesteden. Het leidde tot een ongebruikelijk harde reactie van NS. „Decentralisatie kost de belastingbetaler geld en levert de reiziger niets nieuws”, meldden de spoorwegen. Pittige kritiek, vindt ook Jeroen Alting von Geusau, directeur Regio bij NS. Maar daarmee niet onterecht.

U gaat tegen de minister in?

„Het is niets anders dan de conclusie van het rapport van de onafhankelijke onderzoekscommissie. Het gaat bijna allemaal om verlieslatende lijnen, die wij uit de opbrengst van intercity’s betalen. Als je de stoptreinen los knipt moet er dus geld bij. Waarschijnlijk gaan ze buslijnen schrappen of kortere treinen inzetten, zodat je vaker moet staan. Dat is niet in het belang van de reiziger.”

Private vervoerders zeggen dat het ov beter en goedkoper kan.

„Ook dat wordt niet bevestigd in het rapport. Reizen is bij hen soms duurder. Je kunt wel roepen dat het goedkoper kan, maar echt doen, dat is toch andere koek.”

In het onderzoek staat dat het plan van de private vervoerders zorgt voor meer treinen ’s avonds en een betere aansluiting.

„Ga eens kijken in een trein buiten de Randstad na tien uur ’s avonds. Daar zit bijna niemand meer in. Er is geen markt voor, bedrijfseconomisch is het onverstandig. En busaansluitingen regelen wij ook goed. Dat wordt in concessies afgesproken. Neem Eindhoven: prima aansluitingen.”

Voor het eerst gaan twee vervoerders op hetzelfde spoor rijden. Kan dat?

„Wij zijn tegen concurrentie op het spoor, zoals in Engeland. Klanten zijn ontevredener. Ze moeten meerdere keren in- en uitchecken. Als er vertraging is, hebben de vervoerders ruzie over de vraag welke trein voorrang moet krijgen. Die Engelse toestanden willen wij hier niet.”

Hoe nu verder?

„Het rapport wordt op verschillende manieren uitgelegd. Laten we het Kamerdebat afwachten. Het kan nog alle kanten op. Er zijn zoveel onzekerheden. De belangrijkste vraag is: willen we dit echt wel?”

Anne Hettinga van Arriva stelt voor de strijdbijl te begraven en en samen de problemen op te lossen. Goed idee?

„Die strijdbijl is er niet. Wij hebben altijd constructief overleg met de andere vervoerders. Maar wij blijven tegen concurrentie op het spoor. De reiziger is daar niet beter mee af.”