Puzzelgame die je stiekem vergelijkingen leert

DragonBox

Van: We Want To Know. Voor: iOS, Android

Halverwege de jaren negentig kochten mijn ouders een pc om mij te helpen met mijn schoolwerk. Het effect was averechts: door computergames en internet verloor ik alle interesse in school.

Hoe anders zou ik zijn opgegroeid als er destijds apps zoals DragonBox waren geweest? Een educatieve game die niet aanvoelt alsof je iets leert: je speelt een onschuldig puzzelspel met lekkere animaties en geluiden. Het beeld is in twee helften verdeeld, met aan beide kanten dierenplaatjes die je moet wegspelen. Steeds komen er spelregels bij. Gaandeweg worden de plaatjes vervangen door getallen. Tot je op het laatst stiekem wiskundige vergelijkingen hebt leren maken.

Leer je iets als je een game speelt? Ja, maar meestal alleen hoe de desbetreffende game werkt. Het slimme van DragonBox is dat het spel hier volledig samenvalt met het lesmateriaal. Na afloop vroeg ik me wel af wat ik nou eigenlijk was opgeschoten. Want wat is precies de praktische toepassing van complexe vergelijkingen? Dat was mij op school niet duidelijk, en na dit spel nog steeds niet. De game bewijst vooral dat wiskunde om systemen draait, en daarmee op zichzelf al behoorlijk gameachtig is.

De makers, die in hun thuisland Noorwegen Angry Birds versloegen in de App Store, zijn van plan om meer educatieve games te gaan maken. Ik ben benieuwd of ze buiten de wiskunde, lesstof kunnen vinden die zich hier net zo goed voor leent.