Private spoorvervoerder krijgt ook de grotere stoptreinlijnen

Minister Schultz wil nu toch verder gaan met de privatisering van het regiospoor. Volgens een onafhankelijke commissie zal de reiziger er op vooruit gaan.

Een voor een komen de regionale spoorlijnen in Nederland in handen van private vervoerders.

Gisteravond kondigde demissionair minister van Verkeer Melanie Schultz (VVD) aan dat er op korte termijn twee extra spoorlijnen zullen worden aanbesteed. Vorig jaar al besloot Schultz dat twee Limburgse lijnen bij NS zouden worden weggehaald. Nu kondigt ze aan dat ook de stoptreinen tussen Zwolle en Groningen en Zwolle en Enschede aan concurrenten worden gegund.

Met de aanbesteding maakt minister Schultz duidelijk dat de overheid werk wil maken van de verdere privatisering van het regionale spoornetwerk. Tot nu toe rijden vervoerders als Arriva, Syntus en Veolia alleen op kleinere lijntjes, zoals tussen Leeuwarden en Stavoren, of tussen Zutphen en Winterswijk. Nu komen daar verbindingen tussen grote steden als Groningen, Zwolle en Enschede bij.

Voor het eerst zullen de private vervoerders op hetzelfde spoor rijden als de intercity’s van NS. Mogelijk zullen er nog andere aanbestedingen volgen, zoals tussen Apeldoorn en Enschede of tussen Eindhoven en Weert.

Uit de reacties van de vervoerders blijkt dat de minster een belangrijke stap heeft gezet. NS laat op zure toon weten dat het plan „de belastingbetaler geld kost en de reiziger niets nieuws oplevert.” De FMN, het platform van private vervoerders, benadrukt juist „de mogelijkheden tot verdere decentralisatie van het Nederlandse spoor.”

Eigenlijk hadden de private bedrijven meer gewild. In het Nieuwe Spoorplan stelden ze voor om ook het intercitynetwerk op te knippen. Maar minister Schultz, klem gezet door het financiële debacle rond de hsl, besloot zowel de hogesnelheidslijn als de intercity’s opnieuw te gunnen aan NS. Pas na aandringen van de Tweede Kamer besloot de minister opnieuw te kijken naar het plan.

Een onafhankelijke commissie onder voorzitterschap van oud-CDA senator Eric Janse de Jonge stelt nu dat het Nieuwe Spoorplan goed is voor de reiziger. Er zullen meer treinen rijden, vooral in de avond en in het weekend. Omdat de private vervoerders ook busbedrijven zijn, worden de aansluitingen beter. Wel zullen de kaartjes duurder worden.

In de afgelopen jaren hebben de private vervoerders (op enkele uitzonderingen na) goede prestaties geleverd op spoorlijnen die door NS als onrendabel werden beschouwd. Het aantal reizigers is gegroeid, en de klanttevredenheid is toegenomen. De commissie adviseert minster Schultz om door te gaan met de ‘decentralisatie’ (lees: privatisering). „Stapsgewijs”, dat wel.