Peugeot-Citroën sluit fabriek door crisis

Achtduizend mensen verliezen hun baan in de Parijse autofabriek.

Rotterdam. Het slechte nieuws tekende zich al langer af. Maar toch komt de ingrijpende ontslagronde bij het Franse PSA Peugeot Citroën, die gisteren bekend werd gemaakt, als een grote schok. Ruim 8.000 werknemers verliezen hun baan. De fabriek in Parijs gaat dicht. Het is voor het eerst in twintig jaar dat een autofabriek in Frankrijk de deuren moet sluiten.

Vorig jaar gingen er al geruchten dat PSA in het tweede kwartaal van dit jaar – na de presidentsverkiezingen – ingrijpende maatregelen bekend zou maken. De automobieldivisie van PSA draait al langer verlies: 92 miljoen euro in het afgelopen jaar. In de eerste helft van dit jaar is de situatie ernstig verslechterd. De verliezen zijn in de eerste zes maanden opgelopen tot 700 miljoen euro. Sinds medio 2011 geeft het bedrijf per maand 200 miljoen euro meer uit dan er binnenkomt. Vorig jaar konden de overige divisies van PSA (auto-onderdelen, logistiek en financiële dienstverlening) de verliezen van de autotak nog compenseren.

De oorzaak van deze problemen is niet moeilijk te achterhalen. Peugeot en Citroën zijn van oudsher sterke merken in Zuid-Europa, de regio die het hardst wordt getroffen door de voortwoekerende eurocrisis.

In Spanje daalde de verkoop in het afgelopen jaar met 10,2 procent, in thuismarkt Frankrijk liep de afzet met 13,3 procent terug. In Italië kromp de verkoop met meer dan eenvijfde. NRC