Koddige Indiana Jones met rode neus op schattenjacht

Spelunky

Van: Derek Yu. Voor: Xbox 360

Een leven in een game stelt vaak maar weinig voor. Ga je dood, dan word je een klein stukje teruggezet en mag je het nog eens proberen. Dat bevordert experiment en voorkomt saaie herhaling.

Maar soms is het tegengestelde waar. De ‘roguelike’, een genre waarin je diepe kerkers vol monsters trotseert, is juist zo spannend vanwege de ‘permadeath’. Hoe ver je ook komt, na de dood ga je terug naar het titelscherm. Daardoor denk je over elke stap extra goed na.

Derek Yu heeft het principe van de roguelike toegepast op een Super Mario-achtig platformspel. Als koddige Indiana Jones met rode neus zoek je naar schatten, steeds dieper in exotische omgevingen. De besturing is enorm soepel, wat je verleidt om als een wildebras rond te springen. Tegelijk ligt de permadeath op de loer, waardoor een fraaie balans ontstaat: je speelt voorzichtig, maar niet té voorzichtig. Het is geen ramp om opnieuw te beginnen.

Dat komt doordat de levels steeds iets anders zijn en doordat je twee gereedschappen hebt die grote bewegingsvrijheid geven: bommen waarmee je ieder object kunt opblazen en touwen waarmee je overal omhoog kunt klimmen. Spelunky is tegelijk exuberant en subtiel: je hebt maar weinig bommen en touwen, en de voorraad wordt niet zomaar aangevuld. Verknal je alles in het eerste level, dan stel je het later zonder.

Een knap ontworpen game die zorgt voor zeldzame spanning en plezier. Zeker als je met vrienden op één tv samenspeelt.