De Telegraaf wordt geen 'contentfabriek'

De hoofdredactie en de directie van De Telegraaf hebben een compromis bereikt over het omstreden Project Everest. De websites van de verschillende titels van de Telegraaf Media Groep (TMG) blijven toch onder de verschillende krantenredacties vallen. Daarmee is volgens Johan van de Dongen, van de redactieraad van De Telegraaf, het „redactiestatuut en de journalistieke autonomie gewaarborgd”.

Herman van Campenhout, bestuursvoorzitter van TMG, wil met het project de uitgeverij omvormen tot een ‘crossmediaal’ bedrijf dat zich vooral richt op internet en minder op papieren media. De redactie van De Telegraaf zou dan ‘content’ gaan leveren aan alle verschillende sites en andere media van TMG.

Hoofdredacteur Sjuul Paradijs van De Telegraaf, is daar tegen. Hij vreesde een ‘anonieme contentfabriek’ te worden. Ook was hij bang dat de redactionele vrijheid verloren zou gaan. Met dit compromis kan de redactie waarschijnlijk wel leven. De Centrale Ondernemingsraad stelt dat Everest niet van de baan is. Voorzitter Ans Kramp noemt het compromis „alleen een omvorming”.