Coop wil af van niet-duurzame EK-poppetjes

De supermarktorganisatie Coop is „kritisch aan het bekijken” of acties zoals bij het afgelopen EK voetbal nog passen „bij onze identiteit en huidige merkwaarden”. Bij de actie werden 2,4 miljoen poppetjes met batterij weggegeven. Batterijen schaden het milieu.

Voorafgaand en tijdens het voetbaltoernooi vorige maand gaven de Coop-supermarkten bij elke twintig euro aan boodschappen en bij geselecteerde actieproducten een zogenoemde oranje buddy weg. Het poppetje met batterij brengt een muziekje ten gehore dat past bij een deelnemend land. De actie rond het EK voetbal van Coop was een vervolg op een soortgelijke actie rond het WK voetbal twee jaar geleden.

„Wij kijken bij de evaluatie naar het duurzaamheidsaspect”, meldt een woordvoerder van het bedrijf over de actie.

Batterijen horen bij het klein chemisch afval. De schadelijke stoffen in een batterij komen vrij bij verbranding. Coop Supermarkten telt tweehonderd supermarkten in Nederland.