Peugeot sluit fabriek door crisis

Het Franse Peugeot Citroën schrapt banen en sluit een fabriek. „Dit zal een schok veroorzaken binnen de onderneming.”

Het slechte nieuws tekende zich al langer af. Maar toch komt de ingrijpende ontslagronde bij Peugeot-Citroën, die vanochtend bekend werd gemaakt, als een grote schok. Ruim 8.000 werknemers verliezen hun baan. De fabriek in de Parijse voorstad Aulnay-sous-Bois gaat dicht. Het is voor het eerst in twintig jaar dat een autofabriek in Frankrijk de deuren moet sluiten.

In het persbericht dat het Franse PSA Peugeot Citroën vanochtend verspreidde, draaide bestuursvoorzitter Philippe Varin er niet omheen. „Ik realiseer mij ten volle hoe zwaar de maatregelen zijn die vandaag zijn aangekondigd, en welk een schok zij zullen veroorzaken binnen en buiten de onderneming.”

Dát er ingegrepen moest worden, was al langer duidelijk. Vorig jaar gingen er geruchten dat PSA in het tweede kwartaal van dit jaar – na de presidentsverkiezingen – ingrijpende maatregelen bekend zou maken. De automobieldivisie van PSA draait al langer verlies: 92 miljoen euro in het afgelopen jaar. In de eerste helft van dit jaar is de situatie ernstig verslechterd. In het persbericht van vanmorgen liet PSA weten dat de verliezen in de eerste zes maanden zijn opgelopen tot 700 miljoen euro. Sinds medio 2011 geeft het bedrijf per maand 200 miljoen euro meer uit dan er binnen komt. Vorig jaar konden de overige divisies van PSA (auto-onderdelen, logistiek en financiële dienstverlening) de verliezen van de autotak nog compenseren. Dit jaar koerst de hele groep af op een negatief resultaat, aldus PSA.

De oorzaak van al deze problemen is niet moeilijk te achterhalen. Peugeot en Citroën zijn van oudsher sterke merken in Zuid-Europa, de regio die het hardst wordt getroffen door de voortwoekerende eurocrisis.

In Spanje daalde de verkoop in het het afgelopen jaar met 10,2 procent, in thuismarkt Frankrijk liep de afzet zelfs met 13,3 procent terug. In Italië kromp de verkoop met meer dan een vijfde.

Dergelijke klappen kunnen niet worden gecompenseerd met groei in de opkomende economieën van deze wereld. In Brazilië daalde de verkoop licht. In China slaagde PSA er in om meer auto’s af te zetten, maar met een marktaandeel van 3,8 procent blijft het Franse concern ver achter bij grote Duitse concurrenten als Volkswagen. Afgelopen dinsdag maakte de autofabrikant uit Wolfsburg nog bekend dat de verkoop van VW’s in het afgelopen half jaar is gestegen met 10 procent.

Ook die andere Franse fabrikant, Renault, kan zich niet meten met de Duitsers. In het afgelopen half jaar daalde Renaults afzet met 3,3 procent.