De dictaten van de sponsors

De olympische sponsoring door McDonald’s roept altijd kritiek op. Moet een fastfoodketen wel bij een evenement horen dat juist een gezonde levensstijl promoot? En waarmee ditmaal de Londense organisatoren beloofden dat ze de Britten aan het bewegen zouden krijgen? Juist in Londen opent McDonald’s tijdelijk de grootste vestiging ter wereld, tot ongenoegen van artsen. Maar

Fish and chips

Fish and chipsFish and chips

De olympische sponsoring door McDonald’s roept altijd kritiek op. Moet een fastfoodketen wel bij een evenement horen dat juist een gezonde levensstijl promoot? En waarmee ditmaal de Londense organisatoren beloofden dat ze de Britten aan het bewegen zouden krijgen? Juist in Londen opent McDonald’s tijdelijk de grootste vestiging ter wereld, tot ongenoegen van artsen.

Maar nu is er ook kritiek uit de fastfoodwereld zelf. Kennelijk mogen de traditionele fish and chips-verkopers in de olympische zone geen friet verkopen zonder vis. McDonald’s, sponsor sinds 1976 heeft het alleenrecht op de verkoop van patat. Zelfs als het kennelijk geen Franse frietjes, maar Engelse patatten zijn. Voor de verkoop van fish and chips moest de Londense organisatie toestemming krijgen van de fastfoodgigant.

Locog hoopt dat de bezoekers de cateraars niet zullen uitschelden. In een brief schrijft de organisatie:

,,Begrijp dat dit niet de beslissing is van de werknemers die uw maaltijd serveren, die zouden als ze de keuze hadden het graag aan u geven, maar hebben daar geen toestemming voor. (..) Maak alstublieft geen stampij, dat zal er alleen maar voor zorgen dat er helemaal geen fish and chips wordt geserveerd.”

Na onderhandelingen krijgen de vrijwilligers wél hun friet, maar gewone bezoekers zullen er altijd iets bij moeten eten.

Overigens krijgt McDonald’s ook complimenten. Shaun McCarthy, de voorzitter van de Commission for a Sustainable London 2012, dat de afgelopen zeven jaar toezicht hield op de Londense belofte om de groenste spelen ooit te organiseren, vertelde me onlangs dat de fastfoodketen zich aan alle groene beloften houdt.

,,We hebben een boerderij-tot-bord-beoordeling gemaakt, en McDonalds heeft de hele doelstelling van lokaal geproduceerd eten en recyclen echt omarmd.”

De aardappelen komen uit de regio net als het vlees, en er zal streng worden toegezien op het recyclen van alle verpakking. Ook belangrijk, als je weet dat 20 procent van de bezoekers naar verwachting toch bij McDonald’s zal eten.