Tweede Maasvlakte is afgesloten: ‘vergelijkbaar met Deltawerken’

Uitzicht over de nog verder te ontwikkelen Tweede Maasvlakte. Foto Screenshot RTV Rijnmond

Hij is dicht: de nieuwe zeewering bij de Tweede Maasvlakte is vanmiddag afgesloten. Koningin Beatrix gaf tijdens een feestelijke en zonnige bijeenkomst het startsein voor het sluiten van de elf kilometer lange zeewering.

Het Havenbedrijf Rotterdam noemt het opspuiten van de laatste hoeveelheid zand een historisch moment. De zeewering van de nieuwe Maasvlakte wordt door het projectbureau geschaard in een rijtje roemruchte waterwerken met de Afsluitdijk en de Deltawerken.

Haven Rotterdam wordt 20 procent groter

De werkzaamheden begonnen in september 2008. Met de Tweede Maasvlakte moet de Rotterdamse haven ruimte krijgen voor extra groei en voor nieuwe, dieper uitstekende zeecontainerschepen. NRC-verslaggever Renée Postma schrijft vandaag in de krant:

Tweeduizend hectare nieuw land inclusief duinen, strand en wegen, een feitelijke uitbreiding van het Rotterdamse havengebied met 1000 hectare (1400 voetbalvelden). De haven van Rotterdam is weer 20 procent groter geworden. Klaar voor de toekomst met een verwachte verdubbeling van de overslag (nu bijna 435 miljoen ton per jaar) in 2020.

Verslag van RTV Rijnmond van gisteren:

Ook ruimte voor (naakt)strand op Tweede Maasvlakte

Na het sein van de koningin werd een laatste hoeveelheid zand in de zeewering gelost. In totaal is er over de laatste paar jaar 215 miljoen kuub zand opgespoten. De komende maanden wordt een dijk aangelegd op de zeewering. Aan de noordkant van de zeewering komt geen dijk, maar een - even stevige, maar smallere - betonnen wal.

Overigens is de Tweede Maasvlakte niet puur en alleen een havengebied. Postma schrijft:

Aan de west- zuidwestkant ligt een uitgestrekt nieuw badstrand. Met een speciaal hoekje voor de naaktlopers. Bovenop het duin staat een permanent huisje voor de reddingsbrigade. Voor de badgasten is een ruime parkeerplaats aangelegd. Kosten noch moeite zijn gespaard om Rotterdammers naar het nieuwe strand te lokken.

Straks meren de grootste schepen ter wereld uit Azië aan

Maar dat is uiteraard slechts een prettige bijzaak. Het gaat uiteindelijk toch echt om geld verdienen. Havenbedrijf Rotterdam heeft niet voor niets in eerste instantie 1,9 miljard euro uitgetrokken voor de ontwikkeling van het gebied. Postma:

Straks meren hier de grootste containerschepen ter wereld aan die in strakke lijndiensten vanuit Azië en Latijns-Amerika naar Rotterdam varen. Vanuit de Rotterdamse haven gaat de goederenstroom weer verder, deels over zee, deels over binnenwater, over het spoor, en over de weg.

Niet al het nieuwe havengebied komt echter meteen beschikbaar. Postma:

Voorlopig blijft er midden op de de Tweede Maasvlakte een grote plas liggen. Pas als nieuwe gegadigden zich melden, wordt ook dit gebied drooggelegd. Uiteindelijk is voor het hele project 2,9 miljard euro uitgetrokken.