Op bezoek bij de Rabobank

Sinds de bankencrisis voelen ze zich bij de Rabobank verheven boven andere banken. Als trouwe klant word ik daarvan keurig op de hoogte gehouden. Ik ken de riedel inmiddels van buiten: ze doen daar geen gekke dingen!

En van het geld dat ze overhouden – bij andere banken heet dat winst – sponsoren ze goede doelen, culturele instellingen en sporten die niet zo leuk zijn om naar te kijken: paardensport, hockey, atletiek en gehandicaptensport. En wielrennen natuurlijk, maar laten we het daar in godsnaam even niet over hebben.

‘Bij de Rabobank willen we iedereen een kans geven’, las ik in een Raboboekje dat ik in mijn Rabobankvestiging in Amsterdam vond. Ik had alle tijd om het te lezen want mijn vestiging wordt – geheel volgens de Rabovisie – bemenst door de structurele breedtesporters onder de bankmensen. Medewerkers die je wel willen, maar niet kunnen helpen. Er zijn er altijd drie aanwezig:

- Een man met een baard, nog uit de tijd van voor de automatisering.

- Een mevrouw die altijd ‘Oei, daarvoor kunt u beter even met 0900-0905 of de Rabofoon bellen’ zegt.

- En een ‘wisselkracht’, gisteren in de vorm van een stagiair met een designbril.

Ik was daar voor een nieuwe randomreader, het apparaatje dat nodig is om te kunnen internetbankieren. De oude was in de wasmachine beland.

De meneer met de baard en de mevrouw die de hele dag ‘Oei, daarvoor kunt u beter even met 0900-0905 of de Rabofoon bellen’ zegt, stonden samen achter de ovalen desk. De stagiair met de designbril zat achter een bureau verderop.

Voor me was een bejaarde die een Rabobank Doelspaarrekening wilde omzetten in een Rabobank Internetspaarrekening, een ingewikkeld iets.

De mevrouw die de hele dag ‘Oei, daarvoor kunt u beter even met 0900-0905 of de Rabofoon bellen’ zegt, adviseerde om 0900-0905 te bellen, want haar collega met de baard kwam het computersysteem niet in.

Hij: „Hij laat me er niet in! Dit groeit me boven de pet.”

Zij: „Toch even 0900-0905 bellen! Heeft u Rabofoon?”

De baard knikte, ik was aan de beurt.

Randomreader kwijt, of ik een nieuwe kon krijgen?

Ze hadden ze op voorraad, de stagiair met de designbril kreeg de opdracht om een doos vol ‘verse’ randomreaders uit het magazijn te halen.

De baard keek in het systeem, goed nieuws: hij kwam erin!

Hij graaide alvast een randomreader uit de gebrachte doos.

Daarna met bedrukte stem: „Het spijt me, ik mag hem van het systeem niet meegeven…”

Hij stopte de randomreader terug in de doos.

„U heeft er dit jaar al een gehad.”

Zij: „Ik zou gewoon even met 0900-0905 of de Rabofoon bellen, dan krijgt u hem over een week.”

Hij: „Het mag niet, het systeem zegt: er zijn kosten aan verbonden.”

Ik wilde betalen, maar dat mocht niet.

Hij: „We hebben geen kas.”

Zij: „Ik zou gewoon even met 0900-0905 of de Rabofoon bellen.”

Achter me groeide de rij.

De mevrouw na mij bood me haar randomreader aan, ze had er dit jaar nog geen gehad.

De baard: „Het systeem keurt dit goed!”

Zij: „Dan hoeft u nu niet met 0900-0905 of de Rabofoon te bellen!”

Sindsdien kijk ik met andere ogen naar de Raborenners in de Tour de France. Ik vind hun prestaties juist meevallen.

Renske de Greef is twee weken met vakantie