‘Bussenfabrikant neemt Nedcar over’ - banen werknemers behouden

Auto-onderdelen in de wacht in de NedCar-fabriek in Born. Foto NRC / Rien Zilvold

Mitsubishi Motors heeft met de Eindhovense bussenfabrikant VDL een principeakkoord bereikt over de verkoop van Nedcar voor het symbolische bedrag van een euro. Dat gebeurde op voorwaarde dat de de vijftienhonderd werknemers hun baan behouden.

Een woordvoerder van VDL bevestigde het sluiten van het principeakkoord vanochtend tegenover persbureau Novum. Maandag sloten de vakbonden en VDL al een sociaal akkoord voor de werknemers. Volgens de woordvoerder is de verkoop echter nog niet helemaal rond:

“Het is de intentie van BMW om Mini’s te gaan bouwen in de fabriek. Maar stel dat dat niet doorgaat -al acht ik die kans klein- dan kopen wij de fabriek niet want we hebben zelf geen automerk.”

Nedcar-medewerkers ontslagen, maar krijgen terugkeergarantie

Dat BMW vanaf 2015 BMW Mini’s gaat bouwen in de fabriek, zo gaf de directie vorige maand aan in een intentieverklaring. De Nedcar-medewerkers worden wel ontslagen, maar krijgen een terugkeergarantie. Om de twee jaar te overbruggen, krijgt het personeel een WW-uitkering die door VDL tot 100 procent van het laatste loon wordt aangevuld.

Het ministerie van Sociale Zaken stemde in met de WW-constructie in de overgangsfase. De ontslagen werknemers hebben in die tijd wel een sollicitatieplicht; uitkeringsinstantie UWV gaat helpen bij het vinden van een baan.

Bekijk hieronder een NOS-filmpje van vanochtend over de overname:

BMW gaat in Born ieder jaar 60.000 tot 90.000 Mini’s produceren

De ombouw van productielijnen in Born kost 200 miljoen euro, waarvan minstens de helft in Nederland wordt besteed. BMW gaat in Born tot 2020 jaarlijks 60.000 tot 90.000 Mini’s produceren, het merk van de door BMW overgenomen Britse autofabrikant Rover. Een door het ministerie van Economische Zaken ingestelde groep van externe deskundigen heeft een positief advies over het plan uitgebracht, met daarbij de kanttekening dat NedCar de komende jaren moet blijven zoeken naar andere opdrachtgevers om niet opnieuw afhankelijk te zijn van één autofabrikant.

Mitsubishi zou de productie bij Nedcar eind dit jaar stopzetten. Daarom dreigde sluiting van de fabriek, waardoor de vijftienhonderd medewerkers van Nedcar hun baan zouden verliezen.