Kort nieuws economie

Manipulatie met rente mogelijk al bekend

Rotterdam. De centrale bank van New York is mogelijk al in augustus 2007 op de hoogte geweest van de manipulatie van de zogenoemde Libor-rente. Naar aanleiding van een onderzoek bij de Britse bank Barclays, in het voorjaar van 2008, besprak de New York Fed voorstellen om de manier waarop de Libor-rente tot stand komt te hervormen. Barclays schikte vorige maand als eerste betrokken bank in de zaak van de rente-manipulatie. Sindsdien stapten topbestuurder Bob Diamond en twee andere bestuurders op onder druk van de publieke opinie. De manipulatie met de Libor-rente is nu onderwerp van onderzoek. De Libor-rente is de rente die banken elkaar onderling berekenen voor het stallen of uitlenen van geld. De rente komt tot stand op basis van een dagelijkse enquête onder enkele tientallen grote banken. Meerdere banken, waaronder Barclays, hebben bewust verkeerde tarieven doorgegeven in de enquête. Libor is de basis voor 800.000 miljard dollar aan financiële producten zoals hypotheken en leningen aan het bedrijfsleven. (NRC)

Kamerdebat morgen om half twee

Den Haag. Een deel van de Tweede Kamer onderbreekt morgen zijn reces voor een debat over de financiële steun die Spaanse banken uit het noodfonds ESM zullen krijgen. De financieel woordvoerders gaan hierover in debat met demissionair minister De Jager (Financiën, CDA). De kans bestaat dat de hele Kamer moet terugkeren. Dat wordt noodzakelijk als er moties worden ingediend, waarover de Kamer een oordeel moet geven. Afgelopen maandagnacht spraken de Europese ministers van Financiën af dat de Spaanse banken die in moeilijkheden verkeren eind deze maand 30 miljard euro aan financiële steun krijgen. (NRC)

Amsterdam begrenst financieel risico Zuidas

Rotterdam. De Zuidas wordt ingrijpend verbouwd, maar aan het financiële risico voor de gemeente Amsterdam zijn duidelijke grenzen gesteld. Dat blijkt uit de definitieve overeenkomst tussen rijk, provincie en gemeente, die gisteren werd gepresenteerd. Het project gaat in totaal 1,4 miljard euro kosten. Daarvoor worden onder andere de A10 over de lengte van een kilometer ondertunneld, het NS-station Zuid uitgebreid en een bus- en metro station aangelegd. Amsterdam betaalt 201 miljoen euro. Mochten de kosten hoger uitvallen, dan betaalt het rijk daarvan 75 procent en de gemeente 25 procent, met een maximum van 55 miljoen euro. De Amsterdamse gemeenteraad bespreekt het plan in september. (NRC)