Een bedrijf dat in alles doet waarin staal is verwerkt - met Nedcar nu ook auto’s

VDL maakt bijna alles waar vraag naar is – en waarin staal is verwerkt. Ook bussen. VDL kocht afgelopen week in die hoedanigheid voor één euro Nedcar, waar het zo meteen BMW zijn Mini’s zal laten bouwen. Maar wat voor bedrijf is VDL eigenlijk precies? Vooral een familiebedrijf, en Brabants.

Wim van der Leegte. Foto Screenshot nos.nl

VDL maakt bijna alles waar vraag naar is - en waarin staal is verwerkt. Ook bussen. VDL kocht afgelopen week in die hoedanigheid voor één euro Nedcar, waar het zo meteen BMW zijn Mini’s zal laten bouwen. Maar wat voor bedrijf is VDL eigenlijk precies? Vooral een familiebedrijf, en Brabants.

VDL werd in 1953 in Eindhoven opgericht als ‘Metaalindustrie en Constructiewerkplaats P. van der Leegte’, stelt een korte bedrijfsgeschiedenis op de VDL-website. Pieter van der Leegte was de grondlegger. Hij was de vader van de huidige president-directeur en eigenaar. De eerste klanten waren Philips en DAF Trucks.

Begin jaren zestig begon Van der Leegte sr. met de ontwikkeling van eigen producten: wasmachines en oliekachels. Daarop volgden roestvrijstalen huishoudelijke artikelen als bedkruiken, eierdopjes en botervlootjes.

In 1966 nam zijn oudste zoon, de toch pas 19-jarige HTS-student Wim van der Leegte, de leiding binnen het bedrijf al over. In 1972 kocht Wim alle aandelen van zijn vader. Hij leidt het bedrijf tot op de dag van vandaag.

NOS-portret van Wim van der Leegte:

Omdat de productie van roestvrijstalen huishoudelijke artikelen in Nederland in de jaren zeventig moeilijker werd, concentreerde het bedrijf zich vanaf halverwege dat decennium vooral weer op toelevering aan andere bedrijven.

Eind jaren zeventig begon Van der Leegte zich bovendien steeds meer toe te leggen op overname van slecht lopende andere bedrijven.

Na de eerste overname in 1979 werd naam van het moederbedrijf gewijzigd in VD Leegte Metaal. In 1984 was het bedrijf al gegroeid tot vijf takken. In de jaren negentig stapte Van der Leegte ook in de bussensector. Het zou de beslissing zijn die uiteindelijk, negentien jaar later, indirect tot de overname van Nedcar in Born zou leiden.

Tegenwoordig bestaat VDL uit 81 bedrijven met in totaal 7.600 werknemers. Die bedrijven samen hebben een omzet van ruim anderhalf miljard euro. Maar een familiebedrijf is VDL gebleven: dochter en twee zoons zitten al in de verschillende VDL-besturen.

En een computer? Daar moet directeur Van der Leegte nog altijd niets van hebben.