Vier dagen stremming op spoor Utrecht – Gouda: ‘een race tegen de klok’

Tussen Utrecht en Gouda rijden de komende twee dagen geen treinen. Foto NRC / Arjan de Jongh

Wie de komende vier dagen met de trein van Utrecht naar Rotterdam of Den Haag wil, zal weer eens een stuk met de bus moeten. ‘Geplande werkzaamheden’ tussen Utrecht en Gouda zijn de boosdoener. Maar wat houden die werkzaamheden eigenlijk precies in?

Het is een nationale frustratie: geplande werkzaamheden aan het spoor. Beter natuurlijk dan plotselinge en niet aangekondigde vertragingen, maar het blijft altijd even slikken als je ziet dat ergens bussen worden ingezet. Dan weet je immers dat je maar beter op zijn minst een half uur eerder van huis kan gaan.

De komende vier dagen is het weer zo ver: tussen Utrecht en Gouda rijden vandaag en woensdag helemaal geen treinen, donderdag en vrijdag rijden minder treinen in een aangepaste dienstregeling. Erg vervelend voor de reiziger, geeft ProRail-woordvoerder Huub Veeneman toe. Maar ook een spoor moet als gevolg van slijtage af en toe worden vervangen. En er is speciaal gekozen voor de vakantieperiode, in de hoop dat zo weinig mogelijk mensen last hebben van de werkzaamheden. De extra reistijd zal zo’n vijftien minuten tot een half uur bedragen.

Kilometers spoor volledig vervangen

De komende dagen zal ProRail hele stukken tussen Utrecht en Gouda volledig vervangen. Veeneman legt uit:

“Kilometers dubbel spoor zullen helemaal worden vernieuwd. Eerst halen we alles weg en verandert het traject in een soort zandvlakte. Daarna leggen we op één van de twee sporen over het hele traject nieuwe, betonnen dwarsliggers. Daar komen dan de bekende kiezelstenen op. Vervolgens plaatsen we het nieuwe ijzeren spoor.”

Het wordt een race tegen de klok, zegt de woordvoerder van ProRail. Binnen twee dagen een spoor volledig vervangen is niet niets. Dag en nacht wordt doorgewerkt, om donderdagochtend ten minste één van de twee sporen af te hebben. Daar kunnen dan weer treinen over. Minder dan normaal, maar in ieder geval een paar treinen. In de twee dagen die dan nog resten, wordt het tweede spoor opnieuw aangelegd.

Even doorbijten

Het is dus even doorbijten de komende twee dagen. Maar de werkzaamheden zijn hard nodig. Het spoor is versleten en zal, als het niet wordt vervangen, in de toekomst door ouderdom alleen maar tot nog veel meer (onaangekondigde) vertraging zorgen.

Of het na vrijdag tussen Utrecht en Gouda echt helemaal gedaan is met de bussen en omleidingen, blijft echter de vraag. Bij station Gouda wordt behoorlijk gebouwd. Dat zorgde de afgelopen maanden ook nog wel eens voor een geplande stremming. Veeneman:

“Daar staan de werkzaamheden van de komende vier dagen volledig los van. Het is natuurlijk niet zo dat er na de vervanging van deze stukken spoor nooit meer werkzaamheden plaatsvinden. Die zijn er af en toe overal in Nederland, dus ook op dit traject, maar waarschijnlijk wel minder ingrijpend dan nu.”

Op 10 en 11 juli geen treinen tussen Utrecht en Gouda

Maar goed, vandaag en woensdag zullen er tussen Utrecht CS en Gouda dus NS-Snelbussen rijden. Net als tussen Woerden en Gouda. Tussen Gouda en Gouda Goverwelle rijden NS-bussen.

Via Amersfoort, Schiphol en Rotterdan CS kan worden omgereden. De Fyra is deze dagen toeslagvrij, maar in die treinen kunnen geen fietsen worden meegenomen.

Op donderdag en vrijdag rijdt tussen Utrecht en Woerden en tussen Gouda, Den Haag en Rotterdam een gecombineerde Intercity. Die rijdt elk half uur en stopt extra in Woerden.