Cijfers Alcoa bieden perspectief

Het Amerikaanse Alcoa leed 2 miljoen euro verlies. Maar de vraag voor aluminium blijft in stand, een gunstig teken voor de wereldeconomie.

Het kwartaalverlies bij aluminiumproducent Alcoa valt mee. En dat is goed nieuws voor de wereldeconomie.

Het Amerikaanse Alcoa maakte gisteravond bekend dat het verlies in het tweede kwartaal van dit jaar 2 miljoen dollar bedroeg op een omzet van 5,9 miljard. In dezelfde periode vorig jaar boekte Alcoa 326 miljoen dollar winst op een omzet van 6,6 miljard dollar.

De aluminiummaker is het eerste grote bedrijf dat de cijfers over de eerste helft van het jaar bekendmaakt. De resultaten van Alcoa geven een indicatie hoe andere bedrijven presteren. Aluminium is een basisproduct voor andere sectoren. Gaat het goed met Alcoa dan bouwt Boeing meer vliegtuigen, zet Volkswagen meer auto’s in elkaar, verkoopt Coca-Cola meer blikjes en zet Philips meer televisies af.

Analisten hadden van tevoren een scherpe daling van de omzet verwacht. De eurocrisis smoort economische groei in Europa. Amerika kwakkelt en China heeft ook groeiprognoses naar beneden bijgesteld.

Maar de resultaten van Alcoa waren lang niet zo slecht als gevreesd. Het bedrijf had last van de aluminiumprijs, die het afgelopen jaar met 19 procent is gedaald door overproductie in China. Ook moest Alcoa voorzieningen treffen voor milieuheffingen, schadevergoedingen en rechtszaken. Maar de vraag naar aluminium blijft groot.

Voor het hele jaar verwacht Alcoa dat de verkoop aan de luchtvaartindustrie met 13 tot 14 procent zal toenemen. De autofabrikanten zullen 4 tot 8 procent meer aluminium inkopen. De bouw is goed voor een verkoopstijging van 2,5 tot 3,5 procent, drankblikjesmakers 2 tot 3 procent. Alleen vrachtwagenfabrikanten zullen volgens Alcoa minder (maximaal 3 procent) aluminium kopen.

Wereldwijd zijn de verschillen groot. Alcoa ziet de verkoop in Europa dalen, terwijl China goed is voor stevige groei. Noord-Amerika zit er een tussenin. Alcoa verwacht dat de markt voor aluminium dit jaar met 7 procent zal groeien. China is goed voor 45 procent van het jaarlijkse aluminiumverbruik, volgens Alcoa. Europa volgt met 14 procent en de VS staat op plek drie met 12 procent.

Wat Alcoa ziet, ziet Volkswagen ook. De Duitse autofabrikant kwam gisteren met verkoopcijfers. In Noord-Amerika werd 24 procent meer auto’s verkocht. Azië was goed voor een toename van 15 procent. In West-Europa verkocht Volkswagen 4,7 procent minder auto’s. Duitsland was het enige lichtpuntje. Daar verkocht de automaker uit Wolfsburg 2,6 procent meer auto’s. Het is nauwkeurig beeld van de economische krachtsverhoudingen in Europa en de wereld op dit moment.