Björn, gooi wat boxers!

De Zweed Björn Borg was ooit tennisheld, nu is hij bekender als onderbroekenkoning. Gisteren speelde hij in Den Haag tegen Richard Krajicek.

Den Haag. De gouden lokken zijn verdwenen en het oogt allemaal wat minder soepel, maar de kenner ziet het aan die karakteristieke dubbelhandige backhand: dit is tennislegende Björn Borg (56). De Zweed was gisteren even in Nederland ter ere van het vijftienjarige bestaan van de Richard Krajicek Foundation en speelde een demonstratiewedstrijd tegen de naamgever van de stichting. Bij vlagen toonde hij het publiek waarom hij nog altijd als een van de beste tennissers aller tijden wordt gezien.

Die man van die onderbroeken kan ook tennissen, is een vaak gehoorde opmerking over Borg. Vroeger een tennisheld, maar nu een modemerk. Voor wie de oud-tennisser niet kent: Björn Borg was in de jaren zeventig, begin jaren tachtig een topspeler die elf grandslamtoernooien won. En hij was de eerste tennisser die de status van popster bereikte.

Met zijn blonde haar tot op zijn schouders, zijn zweetbanden en Fila-shirtjes groeide hij uit tot een stijlicoon. Toen hij eind jaren tachtig naar een nieuwe inkomstenbron zocht, besloot hij een eigen kledinglijn te beginnen. Na een moeilijke start groeide Borg uit tot een van de bekendere sportfashion merken van Europa. De kleding is te verkrijgen in zo’n vijftien landen.

Op de tribunes in Den Haag maken kinderen grappen over de kledinglijn van Borg. Tijdens zijn demonstratiewedstrijd met Krajicek vragen veel kinderen om de bekende onderbroeken van Borg. „Björn, gooi wat boxers naar ons! Mogen we wat T-shirts?”

In Nederland is het merk sinds zo’n acht jaar zeer populair. Een kleine 40 procent van al het Björn Borg-herenondergoed wordt hier verkocht, vertelt Arthur van Rongen, hoofd marketing van Dutch Brand Management (DBM), de distributeur van Björn Borg in Nederland. De gemiddelde jaaromzet van alle Borg-producten bedraagt in Nederland zo’n 50 miljoen euro. Het merk is in Nederland marktleider in herenondergoed (prijs per stuk vanaf zo’n 25 euro). Er worden hier zelfs meer Borg-onderbroeken verkocht dan in het geboorteland van Borg, Zweden.

De onderbroeken werden in Nederland vooral populair toen het dragen van afgezakte broeken in zwang raakte: het Björn Borg-logo steekt dan ruim boven de broekrand uit. Een nieuwe mode was geboren.

Borg zelf vindt het niet vervelend dat hij nu niet meer met tennis, maar vooral met onderbroeken wordt geassocieerd. „Ik heb nu met een heel andere generatie te maken”, zegt hij. „Volwassenen hebben mij nog zien spelen, maar die kinderen hebben geen idee wat ik vroeger gepresteerd heb. Die zien mijn naam op een product dat ze mooi vinden. Het is iets heel anders dan tennis, maar mensen vinden het leuk en ik ben er trots op.”

In 2006 verkocht Borg zijn licentie voor 13 miljoen euro aan het Zweedse moederconcern. Hij krijgt nog wel royalty’s voor zijn naamgebruik. Borg bemoeit zich niet met de dagelijkse gang van zaken bij het kledingmerk, maar omschrijft zichzelf als een uithangbord. „Ik ben een goede pr-man. Als we de kledinglijn in een nieuw land introduceren, ben ik daar bij om meer aandacht te genereren.”

En dan wordt Borg snel weer naar binnen gevoerd. Weg van de ouders die een handtekening of foto van hun idool willen en weg van de kinderen die hopen op een gratis onderbroek. Zijn taak zit erop. Genoeg aandacht gegenereerd voor de foundation van zijn collega Richard Krajicek en voor zijn onderbroekenlijn.