Madonna in Ziggo Dome een sensatie. Een overzicht van alle recensies

Ook zonder provocaties bleek Madonna voor een sensatie te kunnen zorgen, schrijft Hester Carvalho vandaag in NRC Handelsblad.

Onvermoeibaar als altijd gaf Madonna afgelopen weekend in het Ziggo Dome twee uitverkochte concerten. Popjournalisten van de Nederlandse dagbladen spreken van een spektakelstuk van de Queen of Pop, maar zijn - zoals wel vaker - kritisch over haar zangstem. Een overzicht van alle recensies.

NRC: koningin van het bal, al dertig jaar

Popjournalist Hester Carvalho is vanmiddag in NRC Handelsblad vol lof over het concert van de 53-jarige Madonna. Op het toneel is Madonna nog steeds, zelfs meer dan ooit, de koningin van het bal, schrijft ze over het optreden dat ze vijf ballen geeft.

Ook zonder provocaties is Madonna een sensatie. Door fantastische dansers die acrobatische toeren doen op elastieken touwen, een bokkensprong maken over haar heen, of haar over de grond slepen als een pop. (…) Ze maakte een vitale indruk door de nadruk op de eigentijdse dance van haar laatste cd. Ook haar stem had een door elektronica ondersteunde stootkracht. Als tegenwicht zong ze sommige liedjes in bijzondere, nieuwe uitvoeringen met nauwelijks begeleiding, zodat de vocale beperkingen bleken: in het soms onvaste maar mooi kwetsbare Like A Virgin, en in Open Your Heart

Volgens Carvalho heeft Madonna live nog altijd geen concurrentie.

Vergeleken met haar leveren Gaga, Kylie Minogue of Beyonce schoolpleinamusement. Bij Madonna is niets gratuit, makkelijk, of voor de hand liggend. Ze is grappig, eerlijk, vindingrijk. Ze verrast met nieuwe interpretaties en technische vondsten. Zij bepaalt op welk niveau de showbusiness zich internationaal bevindt. Waar zouden we zijn zonder Madonna?

Volkskrant: geen touw vast te knopen aan wereld Madonna

Robert van Gijssel van de Volkskrant is minder lyrisch over het optreden. Hij geeft het concert drie sterren.

Aan Madonna’s wereld is al lang geen touw meer vast te knopen, en in welke spirituele fase zij zich bevindt doet er eigenlijk ook niet meer toe. Madonna wil nog maar één ding: onzin verkopen, maar dan wel heerlijke onzin, waarmee zij het liefst nog even op gelijke voet zou blijven met haar grote rivale, Lady Gaga.

Uiteraard worden ook hulpmiddelen ingezet bij Madonna’s zangstem, als altijd het zorgenkind van het spektakel; de achtergrondzang is subtiel versterkend, evenals de autotune-software die Madonna’s zanglijnen steeds weer op het goede spoor zet. Toch wordt MDNA pas bijzonder als de hele Madonna-machinerie tot stilstand komt, en het 53-jarige fenomeen doodalleen, naast een barpiano, een burlesque versie van Like A Virgin vertolkt. Zwoel, stijlvol en onmetelijk sexy.

Bekijk op de site van De Volkskrant een uitgebreide fotoserie van het concert van Madonna.

Bekijk de opening van het concert van gisteravond:

Trouw: spektakelstuk van Madonna verrast noch ontroert

Hans Nauta heeft in dagblad behoorlijk wat kritiek op het optreden van Madonna. Hij noemt het een “spektakelstuk dat verrast noch ontroert”.

Religie, zonde, seks, straf, vergeving, en liefde - deze bekende thema’s vormden zaterdag de bloedrode draad van het optreden van de Amerikaanse popster. Niet echt verrassend, en choquerend evenmin. (…) Wonderlijk dat Madonna met het verstrijken der jaren niet wezenlijk verandert, dat er geen nieuwe inzichten bijkomen, een andere grondtoon of energie. Iets meer rust had bijvoorbeeld de kans vergroot op een moment van ontroering, wat zo bij muziek hoort maar zeldzaam is bij een concert van Madonna.

De Telegraaf: memorabel optreden

Nico van der Plas noemt in De Telegraaf het optreden van Madonna ‘memorabel’. De Queen of Pop eiste haar troon weer op, schreef de krant na het eerste concert in Ziggo Dome.

De muziek is overal onderdeel van een act; een paar van haar grootste hits komen slechts in flarden voorbij, de uitzinnige decors, talloze outfits (inclusief een nieuw model van de bekende puntbeha tijdens Vogue), dansroutines en acrobatiek trekken meer aandacht. Maar de Queen of Pop heeft er recht op; Madonna heeft deze extravagante vorm van popshows bijna eigenhandig uitgevonden, zoals het choqueren van haar publiek ook een rode draad in haar carrière is, artiesten als Lady Gaga en Rihanna volgen slechts in haar pad.

Zo blijft Madonna een fenomeen. Muzikaal niet meer zo trendsettend als die nieuwe generatie zangeressen, op het podium is ze nog altijd indrukwekkend. Alsof de oude furie nog eens van zich af wilt bijten. Zondagavond slaat ze nog een keer toe in een nu al goed ingewerkte Ziggo Dome.

NU.nl: prachtige show

Pierre Oitmann spreekt op NU.nl over “een prachtige show”.

Madonna’s livezang is overigens goed te onderscheiden van de nummers die ze playbackt, want die is verre van geweldig. Dat compenseert ze met uitstekende choreografie en talloze verkleedpartijtjes. Het maakt ook eigenlijk niet zoveel uit wat ze doet, ze kan niks fout doen voor haar fans. Hoewel haar shows meer weg hebben van een lange videoclip dan van een liveconcert, staat Madonna op creatief vlak nog altijd op eenzame hoogte.