Mannenmode Parijs (2):

PHOTO © TEAM PETER STIGTER FILENAME IS DESIGNER NAME MENSWEAR SPRING/SUMMER 2013 Givenchy

Het is een even eenvoudig als geniaal idee van Givenchy om T-shirts en sweaters te maken. Elk seizoen zijn er nieuwe, met weer een andere opvallende en herkenbare print. Het is een relatief betaalbare manier om Givenchy te dragen, maar ook weer niet zo goedkoop dat iedereen er zomaar een kan kopen. Een T-shirt kost minimaal 200 euro. Na de rottweilerkoppen zijn het deze zomer grote exotische planten die de shirts sieren. Elke dag zag je er tijdens de mannenmodeweek in Parijs wel mannen in lopen.

Het werd bij de show van de voorjaarscollectie voor 2013 vrijdag meteen duidelijk wat die volgend jaar rond deze tijd op hun buik zullen dragen: een groot Madonnagezicht, zo bewerkt dat het lijkt alsof de heilige maagd op het punt staat in te storten. Ontworpen door Riccardo Tisci, die ook de zangeres Madonna tijdens haar huidige tournee kleedt. Tisci komt uit het katholieke zuiden van Italië. Om dat te benadrukken hing in de zaal bij Givenchy de geur van wierook en klonk er orgelmuziek.

Verder toonde Tisci scherpe, glanzende pakken in roze, wit en zwart, soms met het mouwloze jasje dat bij veel ontwerpers te zien was dit seizoen. Lange tunieken en witte kragen verwezen naar priesters.

De collectie was een van de meer theatrale die te zien waren tijdens de Parijse mannenmodeweek. De meeste ontwerpers hielden het voor voorjaar 2013 bij vrolijke, draagbare kleren, met sport- en legerinvloeden, net te korte of juist lange, soepele broeken en heel veel wijde shorts.

Paul SmithPaul Smith

KenzoKenzo

Ook felle kleuren waren volop te vinden, maar nergens zoveel als bij Paul Smith, die een energieke collectie vol pakken in een jarenzestigsilhouet liet zien. Ze waren er in rood, in roze, in zonnebloemgeel, felblauw en de nieuwe roestige tint oranje.

Net zo vrolijk was de collectie van Kenzo, waar tegenwoordig de twee eigenaren van de hippe New Yorkse winkel Opening Ceremony achter zitten. Met hun mannencollectie keerden ze terug naar de vrolijke, pretentieloze stijl van ‘Jungle Jap’-stijl waar ontwerper Kenzo Takada in de jaren zeventig mee doorbrak in Parijs: gekleurde pakken, zeer wijde shorts en broeken, een vrolijke mix van dessins.

Bij Louis Vuitton liet Kim Jones zien wat een bemiddeld man nodig kan hebben op vakantie op een jacht, behalve een zwembroek: shorts, zomerhemden, geel regenjack, duikpakken, witte zeemansbroek en, voor in de avond, elegante pakken met een double breasted-jasje – allemaal van superchique stoffen.

Louis VuittonLouis Vuitton

HermèsHermès

Een ander merk dat zich richt op de man die het graag laat rollen is Hermès. Bij een T-shirt van krokodillenleer spatte de luxe ervan af, maar voor de rest was de collectie zeer discreet: nonchalante pakken en jacks, witte gympen, casual broeken tot op de enkel. Alleen van dichtbij was te zien hoe bijzonder de materialen waren. Een trui was bijvoorbeeld gebreid van reepjes geitenleer.

Ontwerper Kris Van Assche was voor zijn collectie voor Dior Homme uitgegaan van het ultieme kakkineuze kledingstuk: de blauwe blazer. Maar in zijn pure vorm was die maar één keer te zien. Van Assche had er de meest uiteenlopende variaties op gemaakt: mouwloos, als trui, kraagloos, kort, gemaakt van transparant nylon. Het leverde een strakke, heldere en moderne collectie op.

Dior HommeDior Homme

Zondagochtend, voor het begin van de show van Lanvin, stond de Nederlandse ontwerper van het label, Lucas Ossendrijver, ontspannen te praten met de wachtende bezoekers. Die rust bleek terecht: de show van Lanvin was verreweg de sterkste van het mannenseizoen.

Lanvin is een zeer invloedrijk mannenmerk. Ossendrijvers typerende, vergrijsde kleurgebruik (denk: pletrol, donkergeel, donkerrood) was dit seizoen terug te zien bij veel collecties, maar zelf had hij die gelaten voor wat ze waren; een enkele uitzondering daar gelaten was de hele collectie was in zwart, wit en zilver gehouden. Broeken waren zeer wijd en reikten tot hoog in de taille. Bij witte pakken en broeken werden stoere zwarte leren overhemden gedragen.

Er waren bijzondere dingen te zien, zoals een ruim vallend jasje met mouwen en achterpand van transparant materiaal. Maar zeker zo interessant was Ossendrijvers versie van de bekende combinatie van een wit overhemd, zwarte stropdas en zwarte broek. Het overhemd was gemaakt van transparante stof en bolde sierlijk over de wijde broek, de smalle das gaf een scherp contrast. Wie zoiets klassieks er zo fris uit kan laten zien, is een erg goede ontwerper.

LanvinLanvin

Eerder (maandag 2 juli) gepubliceerd in NRC Handelsblad. Fotografie Peter Stigter. teampeterstigter.com