Mannenmode Parijs (1): Belgische mode, Nederlandse kunst

PHOTO © TEAM PETER STIGTER FILENAME IS DESIGNER NAME MENSWEAR SPRING/SUMMER 2013 Folkert de Jong voor Walter van Beirendonck.

Voor zijn mannencollectie voor najaar 2012 riep Dries Van Noten de hulp in van de Nederlandse kunstenaars Letman en Gijs Frieling. Hun werk was gebruikt als dessin voor pakken en jassen, en tijdens de show schilderden ze het decor.

Ook dit seizoen was er een samenwerking tussen een Belgische ontwerper en een Nederlandse kunstenaar: tijdens de show van Walter Van Beirendonck, die gisteren in Parijs zijn voorjaarscollectie voor 2013 liet zien, droegen alle modellen een hoed en sommigen ook een halsstuk van de beeldhouwer Folkert de Jong. Vrolijke, rauwe hoge hoeden van piepschuim waren het, het materiaal waar De Jong ook veel van zijn beelden van maakt, beschilderd in de pasteltinten die ook typerend zijn voor hem. De halsstukken deden denken aan de oud-Hollandse molensteenkraag.

Ze waren een welkome aanvulling op een collectie die niet Van Beirendoncks allersprankelendste was. Het zal iets te maken hebben met de problemen die de ontwerper heeft: door een huurverhoging ging zijn winkel in Antwerpen failliet, en volgens de Belgische De Tijd verkeert ook zijn modelabel in financiële problemen.

Van Beirendonck koppelde de show aan een bondagethema. Over jasjes, overhemden of blote bovenlichamen waren ingewikkelde touwconstructies geknoopt, die ook terugkwamen als een print op een T-shirt of als patroon van tunnels met draad in top of een overall. Een draagbaarder idee waren de klassieke jasjes met losse, dunne broeken in een ander materiaal eronder; de losse, nonchalante broek is een van de mannentrends voor volgend voorjaar.

Walter van BeirendonckWalter van Beirendonck

Viktor & RolfViktor & Rolf

Die broek was eerder op de dag ook te zien bij Viktor & Rolf, die zich hadden laten inspireren door India. Dat leverde mooie dingen op zoals een zomers bruinoranje pak, met een sexy, net iets te lange, losse broek, gedragen met een witte polo met zalmroze kraag of een trui waarbij het breisel op de borst geraffineerd was opengewerkt.

Maar Viktor & Rolf zijn niet ontwerpers die het graag laten bij subtiliteiten, en dus waren er ook showstukken als een geheel met spiegeltjes bezet oranje pak en een spiegelend zalmroze overhemd eronder, en een glimmend zwart donkerblauw met een zilverkleurig visgraatdessin.

Dries van Noten heeft de laatste seizoenen alle mogelijke experimenten met dessins gedaan. Voor zijn nieuwe mannencollectie greep hij terug op een klassieker: de camouflageprint, alweer een tijdje niet te zien geweest op de catwalk. Daarnaast was er een schermthema: een aantal modellen droeg een gewatteerde beschermer op de borst, er waren jassen die duidelijk afgeleid waren van het schermpak.

Van Noten had onverwacht een elegante draai aan de strijdelementen gegeven. De camouflageprint was vervaagd, zodat die iets kreeg van een ikat- of luipaarddessin, en niet allemaal gebruikt op de gebruikelijke dikke katoen, maar ook dunne zijde en transparant nylon. Oranje zorgde voor een prettig tegenwicht bij al dat wit en groen, transparante effen overhemden, soms met een dun reepje camouflagestof op de borst, en kanten tops gaven de rijke collectie een vrouwelijk, decadent accent.

Dries van NotenDries van Noten

Eerder gepubliceerd in NRC Handelsblad. Fotografie: Peter Stigter. Teampeterstigter.com