De blije man

De mannenmode voor voorjaar 2013 is uitbundig van kleur, en daarom uitermate geschikt voor de Nederlandse man.

Het gaat slecht in de wereld, dus optimisme valt op, zei Paul Smith zondagmiddag na afloop van zijn show voor voorjaar 2013 in Parijs. In een voor de gelegenheid zachtgroen gemaakte zaal had hij een, zelfs voor zijn doen – Smith is bepaald niet van de sombere mode – opmerkelijk vrolijke collectie laten zien: pakken in rood, oranje, knalroze, zonnebloemengeel en hardblauw, overhemden en broeken met dessins van rozen en scharen.

Smith, die onlangs een winkel opende in Amsterdam, was lang niet de enige ontwerper die in deze crisistijd zijn heil zocht in blije mannenmode. Het voorjaarsseizoen is altijd kleurrijker dan het najaarsseizoen, maar niet vaak was de mannenmode in Milaan en Parijs zo vrolijk van tint als bij de shows voor voorjaar 2013. Als zelfs de Belgische Ann Demeulemeester – die al sinds de jaren tachtig bekendstaat om haar serieuze, zwarte kleding – paars, oranje en bloemdessins in haar collectie verwerkt, weet je dat er werkelijk iets aan de hand is.

Het verst, qua kleurgebruik, ging nog wel het klassieke Salvatore Ferragamo; in de show werden in elke outfit twee of drie knalkleuren bij elkaar gedragen: feloranje, turkoois, helgeel, oranjerood, pistachegroen. Menig toeschouwer trok de wenkbrauwen op bij de combinaties van Ferragamo-ontwerper Massimiliano Giornetti: welke man zou zoiets willen dragen?

Nou, dat zou zomaar de Nederlandse man kunnen zijn.

Nederlandse mannen hebben de laatste jaren een voorkeur ontwikkeld voor uitbundige mode, enniet alleen op Koninginnedag en bij wedstrijdenvan het Nederlands elftal.

Kakkers van zekere leeftijd dragen alweer jaren rode, oranje en turkooise broeken, en deinzen niet terug die te combineren met een suède loafer, polo of pullover in weer een andere, net zo felle kleur. De populaire Nederlandse ontwerper Hans Ubbink heeft zijn mannelijke landgenoten alweer een hele tijd geleden aan het gebloemde overhemd en zelfs het gebloemde pak geholpen. Het overhemd met de extra brede boord, versierd met een vrolijk gebloemd stofje, was een paar jaar geleden een grote hit in Nederland, en alleen in Nederland: nergens anders op de wereld werd het fenomeen aangetroffen. En jonge jongens lijken hier net zo dol als meisjes op skinny jeans in fluortinten.

Die uitbundige kleedstijl van Nederlandse mannen lijkt een breuk met het verleden. Wie aan typisch Nederlandse mode denkt, denkt in de eerste plaats aan niet te dure kleding, effen in donkere kleuren, iets dat precies past in onze strenge traditie van calvinisme en modernisme. Maar, zo betoogt kunsthistorica Maaike Feitsma, Nederland heeft ook een lange traditie van kleur.

Feitsma hoopt binnenkort te promoveren op de identiteit van de Nederlandse mode, en kleur is een van de onderdelen van haar onderzoek. Nederlandse stedelingen hebben zich meestal sober gekleed, zegt zij. Die voorkeur voor donkere kleuren was geïnspireerd op buitenlandse modes. De Nederlandse streekdrachten daarentegen waren altijd juist vrolijk van kleur, tot daar in de negentiende eeuw ook de modekleur van die tijd, zwart, doordrong. De oorspronkelijke kleuren van de streekdrachten zouden zijn overgenomen van de Bataven, die zich ook kleurrijk kleedden.

„Omdat plattelandsmensen worden gezien als authentieker dan stadsmensen, zou je dus kunnen stellen dat de échte Nederlander zich juist kleurrijk kleedt”, aldus Feitsma.

Er is één uitzondering in de kleurgretigheid van de Nederlandse man, en dat is, ironisch genoeg, oranje. Die kleur mag dan populair zijn voor Gooise ribbroeken, de echte modeman wil er niet aan. „Ik verkoop tegenwoordig alle kleuren van de regenboog, behalve oranje”, zegt Pepijn Jasper, bedrijfsleider van de exclusieve mannenmodezaak Didato in Amsterdam. „Onze klant wil niet geassocieerd worden met voetbal en Koninginnedag.”