Straatkat wordt rapdiva

Kreayshawn is een van de meest besproken vrouwelijke rappers van het afgelopen jaar. Collega-rappers vonden het witte meisje in de zwarte wereld te gemaakt. Morgen staat ze op Pitch.

Muziekjournalist

‘Mijn muziek is uniek, omdat ik uniek ben. Ik noem mezelf geen rapper, ik ben een ‘artist’. Behalve muzikant werk ik ook als dj, filmmaker en videokunstenaar. En mensen mogen me dan wegzetten als ‘weer zo’n wit rapmeisje’, maar ze zullen erachter komen dat ik niet zomaar een wit meisje ben en niet zomaar een rapper. Ik heb meer credibility in mijn haarspeld dan de gemiddelde rapper in zijn rhyme.”

In haar eerste opmerking ruimt Kreayshawn (22) meteen een paar misverstanden uit de weg. Ze is door schade en schande wijs geworden. Kreayshawn, een fonetische variant op ‘creation’, is een van de meest besproken vrouwelijke, witte, rappende en opruiende artiesten van het afgelopen jaar. Ze maakte één liedje en zag meteen de internationale twittergemeenschap over zich heen vallen. Aanleiding was haar bijdehante tekst van het nummer ‘Gucci Gucci’ (2011). In dat liedje bewierookte ze, op typisch hyperbolische hiphopwijze, haar eigen straatstijl, oftewel haar ‘swag’ (‘I got the swag and it’s pumping out my ovaries’), en nam in een moeite door haar collega-rappers met hun voorkeur voor dure modemerken op de hak: ‘Gucci Gucci, Louis Louis, Fendi Fendi, Prada/ Basic bitches wear that shit so I don't even bother.’ De video werd door miljoenen bekeken en platenmaatschappij Sony bood haar een contract aan. Zo promoveerde Kreayshawn van freestylende straatrapper die haar beats van internet plukt, tot een goed verzorgde celebrity-kandidaat met beroemde producers en luxe studio.

Wellicht zal Kreayshawn, die morgen optreedt op het tweedaagse Pitch-festival voor dance en elektronica in Amsterdam, binnenkort het gat vullen dat al jaren gaapt in het muzikale spectrum: dat van de virtuoze, vrouwelijke rapper. Want al hebben zangeressen de afgelopen jaren een greep naar de macht gedaan, in hiphop bleef hun aandeel angstwekkend klein.

In augustus verschijnt Kreayshawns debuut-cd, Somethin’ Bout Kreay. „Ik heb voor mijn cd allerlei soorten nummers opgenomen”, zegt ze per telefoon, vanuit Milaan. „Een punksong, een ballade, een rauwe New Orleansblues waarbij je je billen wilt schudden. Alles op het album gaat over wat ik zelf graag doe: feesten, lol maken, uitgaan.” Haar muziek ontstaat in samenspraak met anderen. „Ik slijp lang aan mijn teksten. Soms zet ik een paar regels online en wacht af wat voor reacties ik krijg. Ook muzikaal wil ik andermans mening horen. Toen ik in de studio zat, brachten mijn muzikanten steeds vrienden mee. Zo kwam ik aan tracks van producers als Diplo en de Duitse electroproducers Boys Noize.”

Kreayshawn, geboren in San Francisco als Natassia Zolot, dochter van Russische immigranten, is bezig met haar eerste Europese tournee. Ze wordt begeleid door een dj, en haar vaste ‘hypeman’, die zo nodig de menigte extra opjut. Uit beelden van haar optreden vorige week op Rock Werchter in België, blijkt dat niet nodig. Met tweekleurig haar (bruin en blond) tot op haar billen, tatoeages van pols tot keel, en onvermoeibare gesprint van links naar rechts over het podium, zweept Kreayshawn de menigte op met haar schorre tirades. Hoogtepunt zijn het partynummer ‘Bumpin’ Bumpin’’ en een voluit meegezongen ‘Gucci Gucci’. De reacties op ‘Gucci’ hebben haar destijds verbaasd, zegt ze. „Het was krankzinnig. Je schrijft een liedje in je slaapkamer en ineens beland je in een achtbaan. Ik had lang aan het nummer gewerkt. Voor het eerst had ik me bekommerd om de structuur, met zestien maten voor het couplet en dan een refrein. In mei verscheen het filmpje op YouTube en binnen drie weken was het een hit. Plotseling werd ik van alle kanten uitgescholden, omdat ik de rapscene niet respectvol behandeld zou hebben. En werd ik beledigd om hoe ik eruitzie. Maar ik maak me niet druk. Ik heb een solide, muzikale achtergrond en ik weet dat ik genoeg bagage heb om een positie te veroveren.”

De hiphopgeschiedenis kent vele discussies over credibility. „Het is een stomme discussie. Het doet me denken aan de middelbare school, daar vonden mensen het nooit leuk als hun muzieksmaak ineens door het grote publiek werd overgenomen. Dan vielen ze hun helden erop aan.”

Kreayshawn raps hebben niet de vloeiende ritmiek van een collega als Jay-Z, ze rapt alsof ze op het schoolplein staat. Ze roddelt, ze scheldt, ze fulmineert met razendsnelle dictie en rauwe energie. En vooral: met coole nonchalance.

Pitchfestival: 6 en 7 juli, Westergasfabriek, Amsterdam. Met onder andere r&b-hit The Weeknd, Benga, Jungle By Night, SBTRKT en Die Antwoord.