Nile Rodgers deel II: de muzikale erfenis van Chic

In het interview dat we in aanloop naar North Sea Jazz hadden met Nile Rodgers (59) van Chic, stond hij uitgebreid stil bij de muzikale erfenis die hij als producer nalaat. Maar hij vertelde meer. Luister ook hoe dat klinkt, zo’n erfenis.

In het interview dat ik in aanloop naar North Sea Jazz had met Nile Rodgers (59) van Chic (lees het hier), stond hij uitgebreid stil bij de muzikale erfenis die hij als producer nalaat. Hij noemde het “het mooiste van Chic” dat de band een vruchtbare bodem heeft neergelegd die tot op de dag van vandaag nieuwe muziek oplevert. In het 1 uur en 37 minuten durende telefonische gesprek dat ik met Rodgers had, ging hij uitvoeriger in op die muzikale nalatenschap dan waarvoor in het artikel ruimte was.

Rodgers vertelde in het gesprek trots te zijn op de rol die zijn producties speelden in de begindagen van hiphop. Doorbraaksingle ‘Rapper’s Delight’ draaide volledig om zijn compositie ‘Good Times’ en is het bekendste voorbeeld, maar Rodgers hoorde zijn muziek in die tijd terug “in de helft van de hiphopplaten”, vertelde hij. “We hebben zoveel MC’s een begin gegeven.” Dat is ook wel logisch: de hoogtijdagen van Chic vallen samen met de beginjaren van hiphop, waarin dj’s en producers op zoek waren naar precies die strakke grooves waar Rodgers en bassist Bernard Edwards zich in specialiseerden.

The Sugarhill Gang: Rapper’s Delight:

En het origineel:

De wijze waarop de beats van Chic de basis vormden van grote hiphophits, varieert nogal. Soms wordt de break gewoon voortdurend afgespeeld, soms krijgen elementen uit de productie een heel nieuwe betekenis en soms is het origineel in de nieuwe hit nauwelijks meer herkenbaar.

Het beste voorbeeld van een nieuw nummer op basis van een Rodgers-productie, vindt Rodgers zelf megahit ‘Mo Money Mo Problems’ van The Notorious B.I.G. met Puff Daddy en Ma$e, dat gebaseerd is op het door hem en Edwards geschreven en geproduceerde ‘I’m Coming Out’ van Diana Ross. Rodgers hoorde het hiphopnummer voor het eerst in een vliegtuig; filmregisseurs John Singleton en Brett Ratner kwamen speciaal naar hem toe om het voor hem af te spelen. En hij stond versteld van het muzikale vernuft. Rodgers:

“De manier waarop je Diana hoorde en de andere zangeres die ze hadden toegevoegd met een liedtekst die daar tegenin ging… Ze pakten een paar van de meest complexe elementen van de plaat en verwerkten die opnieuw als bouwstenen in hun productie. Het was echt geniaal.”

Mo Money Mo Problems:

En het origineel:

Maar het zijn niet alleen de ingewikkelde interpretaties die hem raken. ‘Rapper’s Delight’ vindt hij “fantastisch” en hij houdt ook van het nummer ‘Fashion Beats’ van The Black Eyed Peas “waarvoor ze in feite het hele nummer ‘Forbidden Love’ gebruiken en door een filter laten gaan,” aldus Rodgers.

Het is zijn “meest trotse prestatie” zegt Rodgers dat nummers die hij eind jaren zeventig maakte, in een tijd dat de ‘Disco Sucks’-beweging opkwam, Chic het zwaar te verduren kreeg “en mensen mijn telefoontjes niet meer beantwoordden”, zo invloedrijk blijken te zijn. “Ik hoor mijn invloed nog steeds overal terug.”

Ik stelde de Spotify-playlist ‘Songs That Sample Chic’ samen, waarin drie uur lang steeds wordt afgewisseld tussen de muziek van Rodgers en de nummers die daar gebruik van maakten.