Eerst ontslag, dan de Mini

Autofabrikant NedCar is dicht bij een akkoord over productie van de ‘Britse’ Mini in het Limburgse Born, vanaf eind 2014.

Redacteur Sociale Economie

Demissionair premier Mark Rutte had hem vorige maand nog aan de telefoon: Norbert Reithofer, algemeen directeur van de Duitse autofabrikant BMW. Onderwerp van gesprek? De toekomst van NedCar in het Limburgse Born en het perspectief dat BMW daar de ‘Britse’ Mini laat produceren.

Er lag een businessplan dat door een commissie van externe deskundigen positief was beoordeeld. Met een jaarlijkse productie van 60.000 tot 90.000 auto’s, na een investering van zo’n 200 miljoen euro in nieuwe assemblagelijnen, lijkt de werkgelegenheid tot 2020 veiliggesteld. De Mini wordt nu nog geproduceerd in het Oxford in Engeland. Vorig jaar rolden daar 191.000 Mini’s van de band. Tachtig procent wordt naar het buitenland geëxporteerd. Vanaf eind 2014 moet een deel van die productie door Born worden overgenomen.

NedCar schrijft daarmee een nieuw hoofdstuk in zijn geschiedenis. Van de Daf naar Volvo. Vervolgens de Mitsubishi Colt en de Outlander. En in 2014 de Mini, oorspronkelijk van de Britse autoproducent Rover. BMW kocht MG Rover in 1994. Ford nam Land Rover in 2000 over van BMW, maar het Duitse concern behield zelf de Mini.

Betrokkenen bij de onderhandelingen over de toekomst van NedCar houden nog slagen om de arm over de definitieve overeenkomsten. Maar de kans dat de megadeal tussen Mitsubishi, de huidige eigenaar van NedCar, de VDL Groep als toekomstig eigenaar en BMW alsnog afketst, wordt klein geacht.

In februari was dat anders. Mitsubishi had toen net aangekondigd NedCar eind dit jaar af te stoten. Overnamekandidaten konden de fabriek overnemen voor een symbolisch bedrag. Maar onderhandelingen tussen demissionair minister Maxime Verhagen (Economische Zaken, CDA) en de Mitsubishi-directie gingen vooral over afvloeiingsregelingen voor het personeel. Een serieuze overnamekandidaat leek niet voorhanden, ondanks geruchten over Chinese en Japanse kandidaten.

De combinatie van de VDL Groep en BMW was de enige serieuze optie, bevestigt Ben Dankbaar, hoogleraar technologische ontwikkelingen en structuren aan de Radbouduniversiteit Nijmegen en lid van de door Verhagen ingestelde externe commissie. „Het was een toevalstreffer dat BMW naar uitbreiding zocht op het moment dat NedCar op de markt kwam. En de VDL Groep heeft de kennis in huis om die productielijnen op te zetten. Ze produceren nu al lasstraten voor de auto-industrie. Ook voor BMW”, aldus Dankbaar

De VDL Groep geeft geen toelichting. „We hebben vertrouwen in een goede afloop van de onderhandelingen en willen dat proces niet verstoren door vroegtijdig mededelingen te doen”, aldus de woordvoerder.

Voor de 1.500 man personeel wordt komend najaar collectief ontslag aangevraagd. Maar wel met een terugkeergarantie op het moment dat eind 2014 de nieuwe productielijnen in gebruik worden genomen. Ze krijgen een WW-uitkering die de nieuwe eigenaar aanvult tot het niveau van het laatst verdiende salaris.

Het ministerie van Sociale Zaken is akkoord met die WW-constructie. Een deel van het personeel wordt in die overgangsfase gedetacheerd bij BMW-fabrieken in Engeland en Duitsland. Iedereen blijft verplicht om te solliciteren. „Een nieuwe eigenaar heeft er geen baat bij als medewerkers twee jaar werkloos thuis hebben gezeten”, aldus een betrokkene bij Sociale Zaken.

Ook het ministerie van Financiën was betrokken bij de onderhandelingen om voor de 200 miljoen euro aan investeringen die nodig zijn om de productielijnen aan te passen, een gunstig fiscaal regime mogelijk te maken, zegt een betrokkene. Daar zou ook overeenstemming over zijn.

De werkgelegenheid lijkt tot 2020 gered in Born. Maar de externe commissie waarschuwde wel dat de nieuwe eigenaar voor meer opdrachtgevers moet zorgen. De afgelopen jaren kwam NedCar in de problemen doordat het maar één opdrachtgever had.