Microsoft lijkt te hebben geleerd van zijn fouten

Zal zelfkastijding Microsoft een lesje leren? De softwaregigant heeft jarenlang aandeelhouderswaarde over de balk gegooid om een voet tussen de deur te krijgen in sectoren als internetdiensten, games en consumentenelektronica. Het afschrijven van de 6 miljard dollar die in 2007 werd gespendeerd aan de overname van aQuantive zou een keerpunt moeten markeren. Microsoft moet terugkeren naar de basis en zich op de zakelijke markt richten. Gelukkig voor de aandeelhouders lijkt dit te gebeuren.

De overname was slecht getimed, veel te duur en ondoordacht. De aankoop door Google van DoubleClick een maand eerder had een run op soortgelijke firma’s op gang gebracht, waaraan bedrijven als Yahoo en advertentieconglomeraat WPP deelnamen. Microsoft betaalde meer dan het dubbele van wat aQuantive een maand eerder waard was geweest. Microsoft had niet genoeg bezoekers of adverteerders om het geld van de aankoop terug te kunnen verdienen. De enorme afschrijving is louter een erkenning van iets dat al lang duidelijk was: de deal was een misser.

Dat duidt op een breder probleem. De pogingen van Microsoft om op andere markten dan die van de zakelijke klant en de pc actief te worden, zijn slecht afgelopen. De divisie voor internetdiensten, waarvan aQuantive, de zoekmachine Bing en MSN deel uitmaken, heeft in de eerste drie maanden van het huidige begrotingsjaar een operationeel verlies van 1,4 miljard dollar geboekt. De entertainmentdivisie, die de Xbox produceert, heeft het iets beter gedaan en in dezelfde periode 637 miljoen dollar, of een marge van 8 procent, verdiend.

De resultaten van Microsoft op de zakelijke markt en in de pc-sector zijn van geheel andere aard. De divisie voor Windows en Windows Live kent een operationele marge van 65 procent, evenals de zakelijke divisie. De afdeling voor Servers en Tools heeft een marge van 38 procent.

Microsoft zou de boodschap eindelijk begrepen kunnen hebben. Het neertellen van 8,5 miljard dollar voor Skype vorig jaar en van 1,2 miljard dollar voor de socialenetwerkfirma Yammer duiden niet bepaald op een conservatieve koers. Maar Skype kan tenminste worden geïntegreerd in zijn zakelijke software. En Yammer is regelrecht bedoeld voor zakelijke gebruikers. Dat geldt ook voor de onlangs onthulde Microsoft-tablet ‘Surface’. De staat van dienst van Microsoft op hardware-gebied is helemaal niet zo goed, maar de voornaamste pluspunten van de Surface zijn het toetsenbord en de compatibiliteit met de Office-software van Microsoft.

Het is jammer dat het zo lang heeft moeten duren voordat Microsoft bedacht waar zijn kracht ligt. En het concern kan nog steeds geld verspillen aan zinloze pogingen om in te breken op markten die aantrekkelijker lijken dan de zakelijke. Maar Microsoft lijkt in ieder geval te hebben geleerd van zijn fouten.

Robert Cyran

vertaling Menno Grootveld