Een zomerpakket voor het gevoel dat bij de zomer hoort: licht, luchtig

Het is de tijd van in folie gebonden pakketten met tijdschriften voor de zomer. Maar zo’n pakket kun je ook zelf samenstellen natuurlijk. Het gaat hoe dan ook over eten, bewegen en beauty.

Nu ik ze thuis langzaam doorblader, vraag ik me af of het stapeltje van vier tijdschriften dat mij het zomergevoel moet brengen de 19,10 euro waard is die ik ervoor heb betaald. Ik wilde eigenlijk zo’n feelgoodpakket in doorzichtig folie dat het in deze maanden goed doet in de kiosk, maar toen ik dat niet zag liggen heb ik mijn eigen keuze gemaakt. Actief Slank en Santé voor de gezonde tips , Jamie Magazine en Light Koken ter aanvulling op die tips.

Steek ik er wat van op? Niet veel, maar dat had ik ook niet verwacht. Geven ze me een goed gevoel, daar was het om begonnen. Eigenlijk alleen Jamie Magazine.

Santé (3,95 euro) is dat blad dat vaak in de wachtkamer van de huisarts ligt. Het gaat over beauty, sport, balans, food en wellness staat op de cover en ja, zo rommelig is het inderdaad. Het blad begint met een verhaal over een trend-in-wording: de psycheparty. Daarbij komt een coach aan huis om een groep vriendinnen te helpen („Vier vriendinnen is het perfecte aantal om twee uur lang aan de gekozen doelstelling te werken”). Daarna volgt een interview met een wedstrijdkanoër, dan de beautyblunder van de maand (een zonverbrande neus) en een test om te zien of je een waaghals/angsthaas bent, enz. enz., 100 pagina’s lang.

Actief Slank (3,95 euro) heeft, zoals de titel al aangeeft, een duidelijker focus. Een beetje te veel focus misschien, want in tegenspraak met die titel én de afbeelding op de cover van een vrouw naast een sportfiets, gaat het blad vrijwel alleen over eten en diëten – nauwelijks over bewegen. Het meest aantrekkelijk van Actief Slank zijn eigenlijk de ‘Afvallen op vakantie’-aanbiedingen achterin. Zoals twee weken in een spa in de Himalaya met uitzicht op de Ganges. Goedkoop is het niet: 5.900 euro, vliegreis niet meegerekend.

Light Koken (5,25 euro) is een kleurig, zonnig blad met de overzichtelijke indeling die alle kooktijdschriften van elkaar over lijken te nemen: dagmenu’s waarvan de verschillende onderdelen door het hele blad verspreid liggen, themapagina’s (‘zoet’, ‘snel’, ‘weekend’) en speciale pagina’s voor het seizoen, deze keer over barbecuen en koken op de camping. De recepten zijn vrij simpel, het instapniveau is laag („saffraandraadjes zijn verkrijgbaar in supermarkten”).

Nee, dan Jamie Magazine (5,95 euro). Ik weet, dat blad wil dat ik Jamie’s kookboeken, Jamie’s pizzasteen en Jamie’s vintage glazenset koop. Maar ik stoor me niet aan de opdringerigheid van de aanbiedingen, ik haal mijn hart op aan de manier waarop dit blad is gemaakt: op niveau, met plezier. Geen wonder misschien, want wie wil er nou niet voor Jamie werken?

Neem Samuel Levie, drie jaar geleden de oprichter van Youth Food Movement Nederland, een beweging die jonge consumenten, producenten, boeren en koks bij elkaar brengt. Levie is medewerker geworden van het magazine. En het scheelt natuurlijk ook dat je voor je blad een fotograaf een ‘reis om de wereld in tachtig gerechten’ kunt laten maken in gezelschap van Jamie Oliver, Nigella Lawson, Rachel Khoo en nog zo wat namen. Toegegeven, daarna volgt dan weer reclame voor een boek over diezelfde reis.

En natuurlijk zijn ook Jamie’s recepten superieur. Light Koken maakt een chocoladetaart met margarine en kersen uit een pot. Actief Slank een bosbessentaart met halvarine en magere kwark. Maar alleen in Jamie’s Magazine staat een chocoladeframbozentaart van verse vruchten, echte boter en slagroom. Kijk, dat geeft nou een fijn zomergevoel.