Jazz in wording - Fridolijn van Poll: deadlines heb je nodig

Waar schrijft Fridolijn van Poll (27), zangeres van Finn Silver haar nummers? “Het liefst op een plek waar niemand op me let en niemand me hoort. Ik ben net verhuisd naar een mooie zolderkamer met een groot raam dat uitkijkt over Amsterdam, volgens mij gaat daar heel veel geschreven worden. Ik heb er een Fender

Finn Silver Finn Silver

Waar schrijft Fridolijn van Poll (27), zangeres van Finn Silver haar nummers?

“Het liefst op een plek waar niemand op me let en niemand me hoort. Ik ben net verhuisd naar een mooie zolderkamer met een groot raam dat uitkijkt over Amsterdam, volgens mij gaat daar heel veel geschreven worden. Ik heb er een Fender Rhodes elektrische piano staan en mijn hele platencollectie, en er is een grote vensterbank vol kussens waar ik lekker kan zitten. De deur kan dicht, dat is belangrijk. En er staan kaarsen en veel persoonlijke spulletjes, ook belangrijk.

Ik schrijf mijn teksten op alles wat op dat moment voorhanden is, enveloppen, dagboeken, losse velletjes, of ik zet het in mijn computer of mijn telefoon. Het is chaotisch. Ik raak dus ook heel veel kwijt, maar dat is niet erg, later krijg je een soort cadeautje van jezelf als je het na maanden weer terugvindt en het best een aardige tekst blijkt.

Luister naar Crossing the Rubicon van Finn Silver op Spotify

Voor de liedjes van ons album Crossing the Rubicon begon producer Mark Berman meestal met een muzikaal concept, een akkoordenprogressie of een verandering in een beat. Er moet een ideetje zijn. Vervolgens luister ik daar intensief en zo onbevangen mogelijk naar. Bij het gevoel dat het me geeft probeer ik dan een tekst te schrijven. In het begin is het solitair werk, maar daarna werken we het uit in de studio. Bij een volgend album willen we het ook omdraaien, beginnen met een tekst en daar de muziek bij maken.

Een interview met Fridolijn bij Radio2, met muziek:

Schrijven is een continu proces, maar uiteindelijk heb je deadlines nodig. We hebben op een bepaald moment een paar maanden vooruit een studioruimte geboekt. Als stok achter de deur. Dat betekent dat muzikanten tijd gaan vrijmaken en uit het buitenland overkomen, dus dan moeten de nummers gewoon af zijn.

Het is op het podium soms raar en moeilijk om een liedje dat ik in een heel andere omgeving heb geschreven opeens live te spelen. Een liedje over de lente bijvoorbeeld, terwijl het regent en stormt in de herfst. Maar ik heb daarover ooit op North Sea Jazz een workshop van Bobby McFerrin gevolgd. Die leerde me dat het publiek zich spiegelt aan jouw uitstraling op het podium. Als jij ervoor zorgt dat je die lente kunt opwekken en je niets aantrekt van de regen, dan gaat het publiek mee. Dat wil ik ook op NSJ voor elkaar krijgen.”