Wie zonder blaastest in Frankrijk rijdt, riskeert 11 euro

Op vakantie naar het buitenland? Let goed op wat daar verplicht is in de auto. De alcoholtester (die moet in Frankrijk aan boord zijn) is uitverkocht in Nederland.

Jos van Velzen vertrekt deze week op vakantie naar Frankrijk. Hij is in de winkel van de ANWB in Leiden om te kijken of daar nog een blaastest te koop is, maar hij vist achter het net. Het testje is al weken uitverkocht. „Mijn vrouw spreekt goed Frans, dus dat mag zij straks gaan uitleggen aan de gendarmes.” Voor de zekerheid neemt hij een briefje mee waarop de ANWB in fraaie volzinnen het blaastesttekort in Nederland beschrijft.

Sinds zondag moet iedere automobilist in Frankrijk een apparaatje bij zich hebben waarmee hij kan kijken of hij niet te veel gedronken heeft. Het Franse parlement besloot pas dit voorjaar dat de blaastesten verplicht zouden worden. Miljoenen Fransen schaften zo’n apparaatje aan. Voor de export naar bijvoorbeeld Nederland bleef niets over. De schaarse exemplaren die hier te krijgen waren, zijn al weken geleden verkocht. „Er komt vast nieuwe voorraad, maar we weten niet wanneer”, zegt winkelmanager Melissa van der Star.

De boete van 11 euro wordt officieel pas vanaf 1 november geïnd. In de tussentijd is het hopen op de coulance van de Franse gendarmerie. Die staan niet bekend om hun vriendelijke optreden tegenover toeristen, weet Jolijt Voerman, die ook bijna op vakantie gaat. „Je moet vooral geen grote mond hebben, want dan slingeren ze je zo op de bon.”

Frankrijk is niet het enige land dat eisen stelt aan de uitrusting van de automobilist. Afgezien van de gevarendriehoek – die overal in Europa in de auto aanwezig moet zijn – verschillen die eisen van land tot land. De medewerkers van de ANWB-winkel zijn op cursus geweest, zodat ze van alle regels op de hoogte zijn, zegt Van der Star. „De meeste mensen hebben wel een redelijk idee van de verkeersregels in hun vakantieland, maar we wijzen onze klanten er voor de zekerheid toch op. Dus wie naar Frankrijk gaat, zeggen we dat je daar geen radarverklikker in je auto mag hebben. Dat levert een boete van 1.500 euro op.”

Jolijt Voerman zelf staat met een verbanddoos bij de kassa. Ze gaat op vakantie naar Italië. Daar is die doos niet verplicht, maar in Oostenrijk, waar ze in een paar uur doorheen hoopt te rijden, moet hij wel aan boord zijn. „Het is toch vreemd dat het per land verschilt wat je nodig hebt? Waarom in Italië niet en in Oostenrijk wel?”

De diverse Europese landen stellen inderdaad opvallend verschillende eisen. In Denemarken en Zweden volstaat het bezit van een gevarendriehoek, terwijl in landen als Griekenland en Polen een brandblusser verplicht is. België stelt de meeste eisen aan de uitrusting van de automobilist. Wie daar zonder een verbanddoos, gevarendriehoek, veiligheidshesjes en een brandblusser op pad gaat, riskeert een boete.

Officieel zijn in België de verbanddoos en brandblusser niet verplicht voor auto’s die niet uit België komen. Dat geldt voor meer regels in meerdere landen. De plaatselijke wetshandhavers zijn van die uitzonderingspositie echter niet altijd op de hoogte, waarschuwt de ANWB. „Het gevolg is oponthoud, een soms onaangename discussie met de politie en vaak toch een boete. En als u niet wilt betalen, het dreigement dat uw auto in beslag wordt genomen.”

Dan zijn er ook nog de vignetten voor landen als Zwitserland en Oostenrijk. Zonder zo’n sticker op je auto mag je daar de snelweg niet op. In Duitsland groeit ondertussen het aantal steden met een ‘milieuzone’ in de binnenstad rap. Wie daar wil rijden, moet een milieusticker op zijn auto hebben. Vanaf volgend jaar worden die in veel steden niet meer verstrekt aan dieselauto’s van na 2006, daarmee kom je dan bijvoorbeeld Berlijn niet meer in.

Al met al ligt hier een schone taak voor de Europese Unie, vindt Jolijt Voerman. „Daar bemoeien ze zich met zoveel zaken, waarom dan niet hier mee?” Dat vindt ook Jos van Velzen. „We zijn toch één Europa? Waarom zijn er dan tigduizend verschillende regels?”

Opinie: Liever snelheidsbegrenzers dan alcoholblaaspijpjes pagina 14