Op drie snelwegen mag je weer 100 rijden

Het effect van de 80-kilometerzones zou verwaarloosbaar zijn.

Op drie snelwegtrajecten mogen automobilisten weer 100 kilometer per uur rijden in plaats van 80. Het gaat om de A12 bij Voorburg, de A10 bij Amsterdam en de A13 bij Rotterdam. De ‘80-kilometerzone’ is in 2003 ingevoerd om luchtverontreiniging en geluidsoverlast tegen te gaan. Maar het effect op de luchtkwaliteit is volgens minister Schultz (Verkeer, VVD) „verwaarloosbaar”, mede omdat auto’s minder vervuilend worden. Ook sluit de verlaagde maximumsnelheid „niet aan op de beleving van de automobilist”, zegt haar woordvoerder. „Automobilisten begrijpen niet waarom zij 80 moeten rijden terwijl er rijstroken leeg zijn.”

Vooral in Rotterdam zijn zorgen over de snelheidsverhoging. De A13 langs de deelgemeente Overschie was het eerste traject waar een 80-kilometerzone werd ingevoerd vanwege de slechte luchtkwaliteit. Uit metingen van GroenLinks zou blijken dat de situatie nog steeds zorgelijk is: langs de snelweg werd vorige maand gemiddeld 59 picogram stikstofdioxide per kubieke meter lucht gemeten, terwijl de Europese norm op 40 picogram ligt. GroenLinks-raadslid Arno Bonte spreekt van „een enorm gezondheidsrisico” voor inwoners van Overschie. Rotterdam heeft, net als Amsterdam en Leidschendam-Voorburg, minister Schultz gevraagd van de snelheidsverhoging af te zien.

Volgens een woordvoerder van Schultz hoeven de gemeenten zich geen zorgen te maken. De snelheidsverhoging is beter voor de doorstroming van het verkeer, zegt ze. Eerder werden juist de 80-kilometerzones ingevoerd om de doorstroming te bevorderen. „Ja, dat bleek niet te kloppen”, aldus de woordvoerder.

Ook blijkt uit „voortdurende metingen” van het ministerie dat de Europese norm niet wordt overschreden, zegt de woordvoerder. Mocht uit nieuwe metingen blijken dat de Europese norm in het geding komt, dan worden maatregelen getroffen als plaatsing van schermen langs de weg. NRC