Beethoven met een vinnige bite

Klassiek

Robeco Zomerconcerten: Kammerorchester Basel o.l.v. G. Antonini met Sol Gabetta, cello. Gehoord 2/7 Concertgebouw Amsterdam.***

Twee types cellist maken momenteel furore. Alisa Weilerstein (1982) behoort tot het extraverte soort, inclusief romige toon en romantische fraseringen. Sol Gabetta (1981) is haar tegenpool: een klein, naturel geluid en bescheiden podiumprésence.

Dus werd maandag in het Amsterdamse Concertgebouw met gespitste oren geluisterd naar Gabetta’s solo in Schumanns Celloconcert. Kleine nuances dreigden in de Grote Zaal te vervliegen. Toch was duidelijk dat Gabetta met haar solide techniek de muziek vrij laat stromen zonder het cliché van Schumann als getormenteerde romanticus te onderstrepen. Prachtig hoe ze in een paar noten de stemming subtiel liet omslaan.

De combinatie met het compacte Kammerorchester Basel lag zo voor de hand. Het kamerorkest begeleidde onder Giovanni Antonini spits en oplettend. Die assertiviteit herinnerde aan de barokmuziek waarin Antonini vooral is gespecialiseerd.

Aan het moderne kamerorkest voegde hij dan ook natuurhoorns toe voor een aantrekkelijke bite in Beethovens Achtste symfonie. Interessant klonk het zeker, die vinnig kervende violen. Maar te midden van het ritmische en dynamische tumult werd soms wel vergeten, dat Beethovens muziek óók doorleefd mag zingen.