Publiek krijgt btw niet altijd terug

De btw op kaartjes voor podiumvoorstellingen, die een jaar geleden omhoogging van 6 naar 19 procent, is sinds gisteren (1 juli) weer verlaagd. Schouwburgen, concertzalen, festivals en andere aanbieders van voorstellingen reageren verschillend.

Sommige podia en producenten geven de btw met terugwerkende kracht terug, in de vorm van een drank- of tegoedbon of terugbetaling. Andere doen dat niet, omdat zij het geld zelf al hebben afgedragen aan de Belastingdienst.

De Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) en de Vereniging Vrije Theaterproducenten (VVTP) hebben hun leden opgeroepen de btw-verlaging ten goede te laten komen aan bezoekers. „Zo willen we het theaterbezoek voor iedereen toegankelijk houden”, zegt VVTP-voorzitter Erwin van Lambaart.

Het verlaagde btw-tarief mocht vanaf 25 mei worden toegepast op de aankoop van kaarten voor voorstellingen die na 30 juni plaatsvinden. Onder andere North Sea Jazz en het rock- en crossfestival Zwarte Cross verlaagden onmiddellijk de prijzen.

Bij sommige podia duurde het langer voor de knoop was gehakt. De directie van Paradiso twijfelde eerst, omdat zij bang was dat na de verkiezingen van 12 september het beleid opnieuw verandert. Op 5 juni besloot Paradiso de prijzen voor concerten na 1 juli toch te verlagen. Maar mensen die in de voorverkoop al kaartjes hebben gekocht, krijgen de hogere btw niet terug, omdat Paradiso die zelf ook al heeft afgedragen aan de Belastingdienst. Bezoekers van bijvoorbeeld Lowlands, dat in februari in ruim één uur was uitverkocht, hebben dezelfde pech.

Een aantal podia en producenten, waaronder Joop van den Ende Theaterproducties en Albert Verlinde Entertainment, besloot vorig jaar de btw-verhoging niet door te berekenen aan bezoekers. Zij vingen de hogere belastingafdracht aan de staat zelf op. Nu de btw weer omlaaggaat, verlaagt Van den Ende zijn prijzen ook, ook al hebben de bezoekers van zijn producties de btw-verhoging nooit betaald. Verlinde gaat een systeem hanteren met dynamische prijzen, waarbij vroeg aangeschafte kaartjes goedkoper zijn. Dat doet bijvoorbeeld ook de Stadsschouwburg Amsterdam.