eLoket Agentschap NL even uit de lucht

Geduld oefenen. Dat was het devies voor particulieren die vandaag een subsidie-aanvraag wilden doen voor zonnepanelen. Het online loket van Agentschap NL was vanochtend onbereikbaar. Particulieren konden vanaf 9.00 uur vanmorgen een subsidie voor de aanleg van zonnepanelen aanvragen. Voor de vroege vogels met vragen over deze storing was het ook aan de telefoon wachten geblazen.

De subsidieregeling moet particulieren stimuleren elektriciteit te produceren met zonnepanelen (type Zon-PV). De overheid heeft daarvoor in totaal 22 miljoen euro opzij gelegd. Maximaal 650 euro per installatie, goed voor zeker dertigduizend aanvragen. De afhandeling van al die aanvragen gebeurt op volgorde van binnenkomst. Dat maakt van 2 juli een topdag, ware het niet dat de website onbereikbaar was.

De website van Agentschap NL ontvangt ongeveer 300.000 bezoekers per maand. Om typische problemen met piekmomenten te vermijden gebeurt de volgorde van afhandeling per ontvangstdatum, niet per tijdstip. Zo krijgt een aanvraag die ’s middags is ingediend geen voorrang op een aanvraag in de ochtend. Dat systeem moet ervoor zorgen dat aanvragen over de hele dag gespreid worden ingediend en zich niet concentreren rond een specifiek moment van de dag.

„De site is voorbereid op piekdagen als deze”, verduidelijkt een persvoorlichter. „We zijn nu nog niet in staat te vertellen waar de problemen vandaan komen.” Aan het begin van de middag was er nog geen indicatie over de duur van het probleem. Het agentschap raadt aan aanvragen later op dag in te dienen.