Dun blijven? Blijf dan na het afvallen lekker vet eten

Wie na flink en snel gewichtsverlies niet opnieuw wil aankomen, kan het best een dieet met minder calorieën en relatief veel vet eten. De kans om daarmee op het lagere gewicht te blijven is groter dan met een even calorierijk dieet met veel suiker. Met de uitkomst van dit onderzoek wankelt de wet die zegt dat ‘een calorie een calorie is’; dat het niet uitmaakt of die calorie uit vet, eiwit of koolhydraten komt.

De onderzoekers hebben gemeten dat mensen met een vet dieet (met 60 procent vetcalorieën) meer energie verbruiken dan wanneer ze een dieet met 60 procent koolhydraten eten. Beide diëten bevatten even veel calorieën. Pasta, brood, aardappelen en suikers bevatten veel koolhydraten. In een vet dieet zitten producten als boter, kaas en olie. Wie veel energie verbruikt voor zijn ruststofwisseling blijft uiteindelijk beter op gewicht, schreven de onderzoekers vorige week in een artikel in Journal of the American Medical Association.

De vette eters verbrandden bijna een pilsje (200 ml, 80 kilocalorieën) meer per dag. Bij het dieet met 60 procent koolhydraat heeft iemand die 10 tot 15 procent lichaamsgewicht kwijt is (ruim 14 kilo in dit onderzoek) een ruststofwisseling die 205 kilocalorieën minder verbruikt dan toen hij dikker was. Op het dieet met 60 energieprocent vet daalde het verbruik in rust 138 kilocalorieën.

De deelnemers moesten in een periode van 32 weken vier keer drie dagen voor metingen naar het ziekenhuis. Ze kregen 500 dollar vergoeding als ze binnen twaalf weken minstens tien procent van hun gewicht verloren en nog eens 2.000 dollar als ze het hele onderzoek afmaakten. Dat lukte 21 van de 32 deelnemers. Elke deelnemer volgde vier weken lang een van de drie diëten. Er was ook een dieet met een lage glycemische index, waarin wordt gelet op hoe snel suikers in het bloed worden opgenomen. Dat gaf een score die uitkwam tussen de andere twee diëten in.