Meisjes verleid met roze moleculen

De hoge hakken, minirokjes en getuite lippen knallen van het scherm. En er is roze. Heel veel roze. Is dit een videoclip van K3? Een reclame voor een nieuwe lippenstift? Nee, het is een door de EU gesponsord promotiefilmpje om jonge meisjes enthousiast te maken voor wetenschap. Science: it’s a girl thing.

De rel was snel geboren. Eerst uitten wetenschappers en leraren hun verontwaardiging over de met borrelende erlenmeyers opgeluisterde catwalk. Kranten en websites pikten dat op, zodat de EU zich genoodzaakt zag het filmpje offline te halen. Met een beetje googlen is de clip echter snel gevonden (http://nrch.nl/e34).

In een publieke brief heeft de organisatie achter de campagne inmiddels excuses gemaakt voor het neerbuigende filmpje en de zuurstokroze website. Maar heus, het team heeft goed over de hele campagne nagedacht : “Het idee om de slogan in roze lipstickletters te schrijven, werd als leuk en origineel beoordeeld.”

En achter de schermen werken de marketingjongens en -meisjes keihard om de website minder stereotyperend te maken: “Wij zullen ook andere kleuren ontwikkelen, zoals oranje en bordeauxrood, en op de website gebruiken.”

Natuurlijk, de intentie is goed. In veel wetenschappelijke disciplines zijn vrouwen nog altijd sterk ondervertegenwoordigd, zeker aan de top. Maar dacht het campagneteam echt dat roze moleculen en glitterformules jonge meisjes aansporen om de wetenschap in te gaan? Waar zijn de échte rolmodellen? De vrouwelijke geologen, chemici, natuurkundigen en techneuten die een kei zijn in hun vak?

Het gekke: wie doorklikt op de website (negeer het ‘welke-carrière-past-bij-jou-testje’) vindt deze vrouwen wél. In korte interviews leggen vrouwelijke studenten en onderzoekers waarom iedereen een wetenschapper kan zijn. Gewoon, in een wit beschermingspak.

Link naar de EU-campagne: http://nrch.nl/e35

    • Lucas Brouwers