Geef vijf euro aan de regisseur

Op de site EU1.tv kunnen film- en televisiemakers werk tonen en geld inzamelen om nieuwe filmplannen te verwezenlijken. „Er zijn ook projecten bij die maar een paar duizend euro nodig hebben.”

De korte film Balance haalde op EU1.tv 17.500 euro binnen.

‘Hoe zou het zijn als jij nou eens zou bepalen wat op tv is? Sterker nog, als jij mee beslist welke films, documentaires of shows überhaupt worden gemaakt?’

Met deze tekst nodigt de site EU1.tv, een nieuw platform waar film- en tv-makers hun audiovisuele werk kunnen tonen, bezoekers uit om geld te geven aan nieuwe film- en televisieprojecten. Ondernemer Marko van Kampen is, samen met acteur Waldemar Torenstra, cabaretier Ruben Nicolai en ondernemer Maarten Beucker Andreae, initiatiefnemer van EU1. „Met deze site willen we filmmakers in heel Europa verenigen, vandaar de naam”, aldus Van Kampen. Het idee voor het platform ontstond ruim twee jaar geleden. Samen met Torenstra en Nicolai maakte hij een tv-programma over geschiedenis voor middelbare scholieren. „Alles was geregeld. Onze partners waren het Scheepvaartmuseum, het Rijksmuseum en Unesco. Toch kregen we het in Hilversum er niet doorheen. Toen dachten we: waarom doen we het zelf niet?”

Er werd een plan opgezet en een website ontwikkeld. Inmiddels bestaat het EU1.tv drie maanden en biedt het platform ook via UPC de mogelijkheid om naar de films en documentaires te kijken. „Met UPC hebben we ruim een half miljoen kijkers weten te bereiken”, zegt Van Kampen. „Vanaf 1 juli gaat ook Ziggo het EU1 kanaal via on demand aanbieden.”

Op EU1.tv kan het publiek naar films en documentaires kijken – soms voor een klein bedrag – en daarnaast makers helpen projecten te realiseren. Zo staat er een pitch voor de film Liefde & Geluk van regisseur Marcel Visbeen met ondermeer Sylvia Hoeks. Het streefbedrag is 100.000 euro. Toegezegd is inmiddels een bedrag van 3.105 euro, het aantal dagen tot de deadline is 46. „Er zijn ook projecten die maar een paar duizend euro nodig hebben”, zegt Van Kampen. „Kijkers kunnen een pitch financieel ondersteunen, liken of op Twitter plaatsen. Op die manier wordt het snel onder de aandacht van anderen gebracht. Pas als het beoogde streefbedrag is gehaald, wordt het geld bij alle donateurs afgeschreven.”

Ondanks de ambitieuze naam EU1 maken tot nu toe voornamelijk Nederlandse makers gebruik van de site. „Van de twaalf pitches hebben tot nu toe vijf het beoogde eindbedrag binnengehaald. Recent zijn er vier nieuwe pitches bijgekomen.”

In mei wist de pitch van Ruben, het filmdebuut van regisseur Thijs Verhoeven (33), met in de hoofdrol ondermeer Luca Borsato, binnen vier dagen het streefbedrag van 1.200 euro te halen. „Het is een voorlichtingsfilm over homogeweld onder jongeren”, zegt Verhoeven. „Ik heb bewust laag ingezet. Mensen konden vanaf 5 euro aan de film bijdragen. Op die manier wilde ik de doelgroep, namelijk scholieren, bereiken.”

Afgezien van particulieren is het ook de bedoeling dat grote adverteerders zich aan projecten verbinden. Dat lukte met de korte film Balance met ondermeer Waldemar Torenstra in de hoofdrol. Samen met energiebedrijf Eneco en particuliere steun werd het streefbedrag van 17.500 euro gehaald. „Makers, publiek en bedrijven verzamelen zich nu op één plek om een film tot stand te laten komen”, zegt Van Kampen. „Die combinatie is nieuw. Voorheen kreeg je als filmmaker geld van het Filmfonds en de omroepen. Nu komt daar op een transparante marktplaats het geld van bedrijven en het publiek bij. Juist die laatste groep kan net dat bedrag bijeenbrengen waardoor een film toch kan worden gemaakt.”

    • Rosan Hollak